Boksen wordt vaak gezien als een brutale sport maar het heeft ook een vriendelijke kant. Je kunt er namelijk goed mee afvallen! In de ring stappen met een partner of tegenstander zorgt er namelijk voor dat je beide fit blijft, of je nu een man of een vrouw bent. Beroemdheden, modellen en gewone mensen genieten van boksen als manier om in shape te blijven. Hier zijn 10 redenen waarom jij het ook eens zou moeten proberen.

1. Het traint je hele lichaam

Doordat je met je hele lichaam continu aan het bewegen bent zorgt boksen niet alleen voor een verhoogde krach en cardio, het verbetert ook je balans, coördinatie, wendbaarheid en reactievermogen. Het is een complete work-out, dat is de reden dat boxers bij de fitste mensen op aarde horen.

2. Verhoogt de conditie van je bovenlichaam

man boxen

Veel cardio oefeningen leggen de focus op het onderlichaam, maar je bovenlichaam verdient ook de aandacht. Boksen is een ideale manier om dit te doen. Geef je upper body wat het nodig heeft.

3. Reageer je lekker af

Baaldag op je werk? Ruzie met een vriend? Verkeerde been uit bed gestapt? Als je op zoek bent naar een manier om je frustraties te uiten of wilt ontstressen dan kan je al je zorgen loslaten op een boks-zak. Laat je even lekker gaan en vergeet je bokshandschoenen niet. Verbeter je humeur door endorfines die vrijkomen en je hersenen instromen. Slaap ’s nachts beter. Dat klinkt toch geweldig?

4. Verbeter je oog-hand coördinatie

Een goede oog-hand coördinatie is van extreem belang wanneer je aan het boksen bent met een sparpartner, of zelfs wanneer je met de boks-zak aan de slag gaat. Verbeterde coördinatie kan je work-out naar een hoger niveau brengen. Het zorgt ook voor een verhoogde brein-lichaam connectie, waardoor je meer in verbinding staat met je lichaam, en hoe je je echt voelt. Mensen met een goede oog-hand coördinatie hebben een sneller reactievermogen. Je bent de eerste die op die lege stoel in de trein kan gaan zitten.

5. Verbrand calorieën

Boksen is eigenlijk een hoge-intensiteit intervaltraining met boksschoenen aan. Er is heel veel energie nodig, gevolgd door een korte herstelperiode. Naast een goede aerobic en cardio training zorgt boksen ook voor een anaerobe work-out. Je lichaam heeft meer zuurstof nodig dan je beschikbaar hebt en trekt daarom zuurstof uit de spieren. Dit resulteert in een verhoogde snelheid en kracht terwijl je spiermassa opbouwt en het metabolisme verhoogt. Oftewel: je verbrandt calorieën op een hoog tempo.

6. Krijg een strakke buik

man met sixpack

Je beweegt je door de ring. Je ontwijkt stoten en maakt mooie, strakke combinaties. Terwijl je dit doet zijn je armen en heupen continu in beweging. Als je dit vergelijkt met het doen van sit-ups op de vloer, verbrandt je dus veel meer calorieën, en je buikspieren worden voortdurend getraind. Je six-pack is dichterbij dan je denkt.

7. Natuurlijke bewegingen

Er zijn talloze fitness trends die je een strak lichaam beloven, wees voorzichtig. Veel van deze oefeningen kunnen je lichaam blootstellen aan onnatuurlijke bewegingen en werklast. Boksen daarentegen bestaat uit normale bewegingen, ondanks het feit dat ze op hoge snelheid worden uitgevoerd. Je hoeft niet over obstakels heen te klimmen, zware objecten op te tillen en rond te zwieren, je krijgt gewoon een pittige en effectieve old-school work-out.

8. Een routine die nooit saai wordt

box spullen

Op een hometrainer fietsen, of een lopende band lopen en gewichten pompen. Het is altijd hetzelfde en uiteindelijk kan het erg saai worden. Boksen is elke keer anders. Er is altijd iets nieuws te leren en geen sparpartij is hetzelfde. Denk aan een eindeloze fitness uitdaging, vooral als je met een goede instructeur traint.

9. Gemakkelijk thuis te oefenen

Het is natuurlijk verstandig om lessen te volgen van getrainde professionals. Zij leren je de basis en helpen je met skills en motivatie. Het is echter ook mogelijk om thuis aan je stoten en uppercuts te werken. Het enige wat je nodig hebt is een plek om te oefenen, een springtouw en een boks-zak. Vraag een instructeur om tips om thuis een ruimte te maken als aanvulling op je gym-work-out.

10. Iedereen kan het doen

Boksen is een van de meest effectieve manieren om in shape te komen. En als je geen kromme neus, bloemkooloren of een wazige blik hebt maak je dan geen zorgen: De voordelen van boksen zijn voor iedereen beschikbaar ongeacht het niveau van je fysieke gesteldheid en ervaring.

Beoordeel dit artikel

Laat een reactie achter