Dankzij de groeiende belangenbehartiging en de overvloed aan beschikbare informatie over slaapgeneeskunde, groeit het besef hoe belangrijk het is om elke nacht een goede nachtrust te krijgen. Steeds mensen beginnen zich de voordelen van het beoefenen van slaaphygiëne te realiseren en hoe dit een positieve invloed kan hebben op hun dagelijks leven. Naast het kopen van een matras in je gewenste maat, is het ook van belang dat je kijkt naar de slaapomgeving.

1. Verander hoe je denkt over jouw kamer

grote slaapkamer

Eén van de belangrijkste dingen bij het maximaliseren van de efficiëntie van de slaap in jouw kamer is wat jij met jouw kamer associeert. Idealiter zou jouw kamer slechts voor twee doeleinden moeten worden gebruikt: slaap en romantiek. Al het andere dat in jouw kamer wordt gedaan, heeft geen ander doel dan je maar af te leiden van de slaap. Maar hoe verbeter je je kamer zodat deze alleen wordt geassocieerd met slaap?

2. Maak je kamer schoon en ruim op

Je kamer is niet je sportschool, kantoor of speelkamer. Om deze kamer te kunnen associëren met slaap, moet je alle dingen eruit halen die mogelijke afleidingen zijn. Zet de loopband in een andere ruimte, verwijder de computer en het bureau en vooral (en waarschijnlijk ook het moeilijkste) de televisie.

3. Geen elektronica in de slaapkamer

led verlichting slaapkamer

Om dezelfde redenen dat je geen tv of computer in je slaapkamer moet hebben, zou je ook geen mobiele telefoon, tablet, laptop, draagbare gameconsole of een e-reader in de kamer mogen hebben. De meeste van deze apparaten zenden ook uit dat je uit je slaapt houdt. Deze apparaten worden gebruikt voor het consumeren van content die je, omdat het zo boeiend is, van je slaap beroven.

4. Houd je kamer donker

We hebben al besproken hoe kunstmatig licht natuurlijk licht nabootst en je uit je slaap kan houden. Eén van de beste dingen om goed te kunnen slapen, is om je kamer donker te maken. Dat betekent: geen lampje aan, alle nachtverlichting verwijderen en zware gordijnen of verduisterende jaloezieën aanschaffen om het licht buiten te houden.

5. Houd je kamer rustig

Lawaai is een ander veelvoorkomend probleem. Of het geluid nu vanuit de kamer zelf komt, door de hal of aan de overkant van de straat, geluid kan voorkomen dat je in slaap valt en erger nog, het kan ons wakker maken.

In werkelijkheid is het niet zozeer het geluid zelf dat ons uit de slaap houdt, maar het is de inconsistentie van het geluid of de stilte die storend kan werken.

Beoordeel dit artikel

Laat een reactie achter