Er is niets dat je meer kan ontspannen, dan naar de dichtstbijzijnde spa gaan en al je zorgen laten wegsmelten in de sauna. De gezondheidsvoordelen van sauna’s, de verwarmde, met hout beklede ruimtes die vooral in Scandinavische culturen veel worden gebruikt, worden al duizenden jaren vanwege hun vele voordelen voor de gezondheid geliefd. Je blijft een korte tijd op een extreem warme plek zitten, zweet je te barsten maar daarna voel je je verfrist en slechts een beetje geroosterd. Lange tijd was het echter onduidelijk waarom sauna’s je nu dat geweldige gevoel geven, maar in dit artikel hebben we alle bewijzen voor je op een rijtje gezet.

Uitgebreide onderzoeken tonen de vele levensveranderende voordelen van het gebruik van een sauna aan. Een onderzoek uit 2018 heeft duidelijk aangetoond dat sauna’s een bepaald mechanisme in het lichaam gebruiken, om ons te helpen ons gezond te voelen. En nee, het heeft niets te maken met “het uitzweten van onzuiverheden” (het interne afvalverwerkingssysteem van het lichaam gaat met deze zogenaamde “gifstoffen” aan de gang). Het heeft eigenlijk te maken met de bloedstroom. Je lichaam voor een bepaalde periode blootstellen aan de droge hitte in een sauna, kan ons hart en onze bloedvaten beter laten werken. En dat is volgens wetenschappers één van de belangrijkste redenen van de gezondheidsvoordelen van een sauna. Ben je op zoek naar een eigen sauna? Dan zou je de sauna’s bij Saunakoning kunnen bekijken. Breng de naar dennen geurende handdoeken maar binnen!

1. Het kan de bloeddruk helpen verbeteren

Een bezoek aan de sauna kan in verband worden gebracht met verschillende gezondheidsvoordelen, waaronder een vermindering van het risico op het ontwikkelen van vaatziekten zoals een hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en neurocognitieve aandoeningen. Heb je enig idee waarom? Deze wetenschappers publiceerden eerder in 2018 een onderzoek waarbij 100 proefpersonen werden getest, die 30 minuten in een sauna doorbrachten. Daarna onderzochten ze wat er met hun hart gebeurde. En de resultaten zijn verhelderend.

Een half uur in een sauna, zo bleek uit het onderzoek, verlaagde zowel de systolische als de diastolische bloeddruk. Deze twee getallen geven je je normale bloeddrukmeting: de ‘systolische’ bloeddruk is de druk op je bloedvaten tijdens een hartslag en de ‘diastolische’ bloeddruk is de druk tussen de slagen door.

2. Het kan je slagaders responsiever maken

Een bezoek aan de sauna kan, volgens deze onderzoeksgegevens, helpen de “vasculaire compliantie” of hoe goed je bloedvaten en slagaders reageren op de veranderingen in druk verbeteren. Dat is een enorme factor voor de gezondheid van je hart en voor hoe effectief je bloed door je lichaam, inclusief naar je hersenen, stroomt.

Een bezoek aan de sauna maakt je bloedvaten ook echt gevoelig voor druk en verhogen ook je hartslag. Volgens wetenschappers kon een bezoekje aan de sauna de hartslag van mensen net zo laten stijgen als tijdens een matig intensieve oefening.

3. Het is goed voor je levensduur

four green towels

Een paar verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat er een verband bestaat tussen frequent gebruik van de sauna en een lager risico op een vroege sterfte. Helaas is dit alleen nog maar bij mannen onderzocht. Een onderzoek onder 2300 Finse mannen, ouder dan 20 jaar, wees uit dat in de loop van het onderzoek 49% van de wekelijkse saunabezoekers overleed, vergeleken met 38% van de tweewekelijkse gebruikers en 31% van de mannen die bijna elke dag gingen.

Een reden hiervoor, zeggen de wetenschappers achter het onderzoek, is dat sauna’s vaak gemeenschappelijk worden bezocht en je helpen om een band met andere mensen op te bouwen, wat beter is voor je gezondheid. Bovendien zijn ze bedoeld om je te ontspannen en meditatief te zijn. Maar de manier op hoe je bloed door je lichaam stroomt, lijkt ook een verschil te maken.

4. Het ontspant je slagaders

De mensen, die meededen aan het onderzoek, lieten ook na een half uur in de sauna arterale ontspanning zien, wat een indicatie is voor een goede gezondheid van het hart. Je wilt geen arterale stijfheid, omdat dat het risico op het ontwikkelen van cardiovasculaire problemen en ziekten verhoogt. Hoe stijver je bloedvaten zijn, hoe groter de kans is dat je een hartaanval krijgt. Dit klinkt tegenstrijdig, omdat veel sauna’s aanbevelen ze niet te gebruiken als je hartaandoening of hartproblemen hebt, maar andere onderzoeken hebben aangetoond dat zelfs voor patiënten met ernstige hartaandoeningen sauna’s nuttig kunnen zijn. Je moet als je eerder een hartaanval hebt gehad of een geschiedenis van cardiovasculaire problemen hebt, uiteraard wel goed met een arts overleggen.

5. Het is goed voor je hersenen

Een betere bloedstroom is niet alleen goed voor je lichaam, het is ook goed voor je hersenen. De voordelen van een bezoek aan de sauna zijn onder meer een verbeterde slaap en ontspanning, een verbeterd humeur, verminderde en verbeterde symptomen van depressie en angst en een verminderd risico op de ontwikkeling van ernstige ziekten. Het onderzoek toont ook aan dat bij oudere Finse mannen, die meerdere malen per week de sauna bezoeken, een aanzienlijk lager risico op het ontwikkelen van Alzheimer en dementie werd geconstateerd. Maar er bestaat een risico dat er hier oorzaak en gevolg is.

Of het bezoek aan de sauna nu neurocognitieve beschermende effecten uitoefent of het gewoon een plezierige activiteit is, die de ontwikkeling van deze geheugenziekten voorkomt of vertraagt, is niet duidelijk naar voren gekomen uit de onderzoeken en de verklaringen van de wetenschappers.

6. Het helpt om chronische aandoeningen te kalmeren

woman in red strapless top near brown house and green leafed trees

Het bezoek aan de sauna wordt ook in verband gebracht met een verbetering van pijn en symptomen, die worden geassocieerd met musculoskeletale aandoeningen zoals artrose, reumatoïde artritis en fibromyalgie. En chronische hoofdpijn kan ook worden verminderd.

Waarom? Gedeeltelijk geloven wetenschappers dat dit komt omdat sauna’s de ontstekingsniveaus in het bloed lijken te verlagen. Bij verschillende chronische aandoeningen is ontsteking de oorzaak van ernstige pijn en vermoeidheid en sauna’s lijken die markeringen te verminderen. Dit is geen remedie, alleen een tijdelijk uitstel, maar voor sommigen kan het wel verlichting bieden.

7. Het kan je longen beschermen

Naar de sauna gaan als je verkouden bent, lijkt misschien niet verstandig, maar onderzoek suggereert juist dat het een goed idee is. Onderzoeken hebben ook aangetoond dat het bezoek aan een sauna, zelfs als je astma of chronische ademhalingsproblemen hebt, je longfunctie kan verbeteren en je risico op het ontwikkelen van een verkoudheid of een longontsteking kan verminderen. Als het in je appartement flink koud begint te worden en de temperatuur onder het vriespunt daalt, is het misschien een goed idee om eens naar een sauna te gaan.

Als je net begint met het genieten van sauna’s, bouw het dan rustig op. De meeste artsen adviseren om twee tot drie dagen per week met vijf tot tien minuten te beginnen. Als je consequent blijft gaan, zul je merken dat je tolerantie begint te stijgen en dat je langer kunt blijven zitten. Streef voor optimale gezondheidsvoordelen naar drie tot vijf dagen per week 20 tot 40 minuten. Je kunt de sauna natuurlijk niet alleen gebruiken om je gezondheid te verbeteren, je moet daarnaast ook een gezond leven leiden. Een evenwichtige voeding en lichaamsbeweging zijn ook belangrijk. Maar er is voldoende bewijs dat het je gezondheid kan verbeteren en daarom zou je, als het een beetje kouder wordt, lekker regelmatig naar de sauna kunnen gaan (of er zelf thuis een aanschaffen natuurlijk!).

Laat een reactie achter