Frisdrank en energiedrankjes zijn enkele van de meeste dranken die miljoenen mensen elke dag consumeren omdat ze handig zijn, maar zijn ze de gezondste keuze voor mensen met een bipolaire stoornis? Absoluut niet. Dit artikel zal je laten zien waarom koffie en thee de beste opties zijn voor mensen die zich zorgen maken over mogelijke gewichtsveranderingen als gevolg van de symptomen van een bipolaire stoornis of van medicijnen die worden gebruikt om het te behandelen.

Het zijn caloriearme drankjes

hete-koffie

In hun puurste vorm bevatten zwarte koffie en alle soorten thee praktisch nul calorieën, en dit kan je helpen om af te vallen of te voorkomen dat je kilo’s bijkomt.

Bij koffie komt het probleem echter met alle extra dingen die je erin kunt doen, zoals suiker, chocolade, melk en creamer. Dit kan de calorieën in één drankje echt verhogen.

Voor theesoorten is dit niet zo’n groot probleem, omdat thee over het algemeen al aangenaam smaakt, maar als je er meer smaak aan wilt toevoegen, zijn er gezonde manieren om het te doen, zoals van verschillende soorten fruit en kruiden.

Als je je koffie of thee wilt zoeten, moet je ook een natuurlijke zoetstof zoals stevia gebruiken in plaats van suiker, omdat het geen calorieën toevoegt.

Natuurlijk zijn veel energiedrankjes en frisdrank suikervrij en bevatten ze nul calorieën, maar ze gebruiken nog steeds kunstmatige zoetstoffen zoals sucralose, wat geweldig kan zijn om echte suiker te vermijden. Het is geen natuurlijke optie en er zijn risico’s verbonden aan kunstmatige zoetstoffen.

Ze kunnen je metabolisme helpen stimuleren

Behalve dat het caloriearme dranken zijn, kan het cafeïnegehalte in koffie en thee je metabolisme helpen versnellen.

Dit betekent dat je in rust nog meer calorieën kunt verbranden dan je anders zou doen. Dit hangt samen met het basaal metabolisme (BMR), het aantal calorieën dat elke dag nodig is om je in leven te houden en te laten functioneren.

Nu consumeert bijna iedereen meer calorieën dan hun BMR is – meestal rond de 1400 tot 1500 of vrouwen en 1600 tot 1800 voor mannen. Het is noodzakelijk om dit te doen omdat je lichaam de energie nodig heeft om verschillende taken uit te voeren terwijl je bezig bent. Dit is gekoppeld aan je Total Daily Energy Expenditure, of kortweg TDEE.

Je BMR is betrokken bij de berekening van je TDEE, dus als je in rust meer calorieën verbrandt, verbruik je in totaal meer energie.

Zolang je geen calorieën binnenkrijgt die je TDEE overschrijden, zul je niet aankomen, en daarom, als je koffie en thee drinkt met zo min mogelijk calorieën met de toegevoegde metabolische voordelen van cafeïne, kun je volhouden een gezond gewicht te bereiken.

Ze zitten vol met antioxidanten

kop-thee

Veel mensen vergeten dat hun kopje koffie of thee elke ochtend vol zit met antioxidanten die mogelijk chronische ziekten kunnen helpen voorkomen. Velen van hen omvatten diabetes, hartaandoeningen en zelfs bepaalde vormen van kanker en neurologische aandoeningen, zoals de ziekte van Alzheimer.

Hoe dit werkt, is dat vrije radicalen en oxidatieve stress de cellen in je lichaam beschadigen en dit kan gebeuren vanuit de omgeving, zoals pesticiden en vervuiling. Een slecht dieet en ongezonde levensstijlkeuzes, zoals roken en het consumeren van andere tabaksbronnen, kunnen een grote bijdrage leveren aan een toename van deze schadelijke moleculen en reacties.

Je lichaam moet balans creëren om ze tegen te gaan, en daarvoor heeft het antioxidanten nodig, die je uit verschillende bronnen van eten en drinken kunt halen.

Over het algemeen kun je hiervoor niet fout gaan met thee en koffie, maar sommige zijn rijker aan antioxidanten dan andere. Door er genoeg binnen te krijgen, geef je jezelf om stress op lichaam en geest te verminderen, wat kan helpen snelle gewichtsveranderingen te voorkomen.

Zwart, groen en oolong zijn enkele van de beste die je kunt krijgen, maar als het op koffie aankomt, kan het neerkomen op het soort branding, meer nog dan het soort koffieboon dat je gebruikt. Desalniettemin zijn arabica en robusta uitstekende keuzes om je antioxidanten binnen te krijgen!

Zijn er gevaren om ze te drinken?

kop-koffie

Zoals veel dingen kunnen koffie en thee dagelijks worden geconsumeerd. Over het algemeen wordt 400 mg cafeïne beschouwd als de limiet die je elke dag zou moeten innemen, en een kopje of twee zal je daar niet in de buurt brengen.

Ter referentie: een kopje koffie heeft meestal 100 mg en thee bevat meestal minder, rond de 20-30 mg.
Maar zelfs bij veilige doseringen is cafeïne nog steeds een stimulerend middel en waardoor het verslavend kan zijn. Het kan de symptomen verergeren bij mensen die een manische periode doormaken, vooral door slaapverlies.

Als je merkt dat je afhankelijk bent van cafeïne, heb je geen interventie nodig, maar moet je misschien proberen om wat veranderingen in je levensstijl aan te brengen om je energieker te voelen. BetterHelp kan je leren omgaan met vaardigheden en gezonde gewoonten, zodat je jouw humeur kunt verbeteren en elke dag een natuurlijk gevoel van motivatie kunt hebben.

Counseling, therapie en medicatie zijn ook essentieel voor het beheersen van de symptomen van een bipolaire stoornis, dus zoek zo snel mogelijk hulp!

Conclusie

Koffie en thee zijn een geschenk van de natuur en de volgende keer dat je een slok neemt, zul je hopelijk beseffen hoe het je leven op verschillende manieren kan verbeteren, behalve dat het je humeur verbetert en je de energie geeft om elke dag aan te pakken. Maar maak je geen zorgen, zolang je je slaap beheert en niet overboord gaat met het toevoegen van te veel extra ingrediënten, kunnen deze drankjes net zo veilig zijn als puur water als het gaat om gezonde drankjes, niet alleen voor degenen die worstelen met een bipolaire stoornis.

Laat een reactie achter