Tijdens de zomer dragen de meeste mensen het liefst zo min mogelijk schoenen met warme sokken en gaan ze over op sandalen, slippers of zelfs op de blote voeten. Op blote voeten moet je jezelf beschermen tegen uitslag of infecties door zweet en natte sokken. Ook ben je vatbaarder voor snijwonden en zweren. Hieronder delen we enkele tips om voetblessures te voorkomen als je deze zomer op blote voeten gaat of sandalen draagt.

1. Glad als het nat is

Of je nu sandalen draagt of op blote voeten gaat, de kans is groot dat je niet de beste tractie hebt op een natte ondergrond. Als je sandalen draagt, zoek dan een paar met goede grip, en als je blootsvoets gaat, ren dan niet en wees voorzichtig als je je over natte oppervlakken beweegt.

2. Blote voeten in schoenen

Moet je toch je schoenen aan doen, maar is het te warm voor sokken? Dan kan je natuurlijk ook met je blote voeten in schoenen. Het nadeel is dat je dan eventueel last kan krijgen van zweetvoeten, maar gelukkig kan je daarvoor nog Pedifris gebruiken. Met dit product wordt de transpiratie gereguleerd en heb je geen last meer van zweetvoeten.

3. Zon bescherming

blote-voeten-gras

De meeste mensen zijn goed in het smeren van zonnebrandcrème op hun gezicht, armen en schouders, maar onze voeten worden vaak over het hoofd gezien. Zorg ervoor dat je je voeten en enkels goed insmeert met zonnebrandcrème, en breng het opnieuw aan na een paar uur of als je het water in en uit gaat.

4. Ken je activiteit

Zodra de zomer begint, willen veel mensen zo veel mogelijk op blote voeten gaan. Maar dat is misschien niet het beste idee, afhankelijk van welke activiteiten je gaat uitvoeren. Als je gaat wandelen, over grind loopt of rondrent, zal een meer ondersteunende schoen je voeten beter beschermen en ze blessurevrij houden.

5. Schoensteun

Op blote voeten lopen of het dragen van flodderige sandalen bieden je voeten niet veel steun aan voetboog of hiel. Op korte termijn is dat niet het ergste, maar het kan leiden tot aandoeningen als fasciitis plantaris of kneuzingen aan de hiel als je je voeten lange tijd onsteund of onbeschermd laat. Ook al is het misschien comfortabeler, zorg er toch voor dat je gedurende de hele zomermaanden steunende schoenen door elkaar heen draagt.

6. Behandel wonden actief

Als je met een snee of een pijnlijke plek aan je voeten komt te zitten, ga er dan niet zomaar van uit dat die vanzelf wel zal genezen. Behandel de wond actief, en doe er een verband om als je van plan bent op blote voeten te blijven lopen of sandalen te dragen. Doe je dat niet, dan kunnen vuil en puin in de wond terechtkomen en tot infecties of grotere problemen leiden.

Laat een reactie achter