De westerse wereld staat vaak in het teken van een druk leven. Een druk leven kan invloed hebben op de gezondheid van lichaam en geest. Wanneer je altijd maar doorgaat en uiteindelijk nooit een pauze of rust voor jezelf inlast, dan kan het zelfs een keer misgaan. Een burn-out is tegenwoordig een veelbesproken onderwerp die helaas steeds vaker voorkomt. De algemene behoefte om het rustiger aan te doen is dan ook hoog. Maar hoe voorkom je een burn-out en hoe zet je jouw gezondheid op nummer een?

Een goede basis

Een belangrijke basis wanneer je een druk leven hebt is natuurlijk gezond eten en regelmatig bewegen. Op die manier is het voor zowel geest als lichaam ‘makkelijker’ om ook af en toe eens goed te ontspannen. Wanneer je ervoor kiest om gezond te eten, zal dit ook bevorderlijk werken voor de gesteldheid van je lichaam en zal je uiteindelijk ook lekkerder in je vel zitten. Zorg daarom voor voldoende vitamines, mineralen en andere goede bouwstenen waar jouw lichaam van profiteert. Je kan er natuurlijk voor kiezen om extra vitamines of multivitamines in te nemen. Maar probeer eerst altijd alles uit voeding te halen en alleen bij tekorten extra vitamines in te nemen.

gezond eten

Zowel bij het bewegen als bij het gezond eten is het belangrijk dat je natuurlijk ook geniet. Dus doe alles gewoon met mate. Je hoeft niet per dag alleen maar groente te eten maar zorg voor een gevarieerd menu. In het weekend of een enkele keer is een patatje of iets anders ongezonds natuurlijk ook heerlijk en prima om te eten, zolang je dit maar met mate doet.

Zorg voor voldoende ontspanning

Naast regelmatig bewegen wat uiteraard zorgt voor een stukje ontspanning, is andere ontspanning zoals eigenlijk helemaal niets doen ook belangrijk. Het klinkt raar, maar verveling werkt ontzettend goed voor ontspanning, ook voor het creatieve brein. Andere vormen van ontspanning zijn natuurlijk met vrienden afspreken, naar de film gaan of gewoon lekker op de bank netflixen. Daar is zeker niets mis mee en al helemaal niet wanneer je elke dag de volle 100 procent moet geven op het werk.

yoga

Bewust van de eigen stresssignalen

Voor iedereen geldt een andere hoogte in stresslevel. Hierbij is het absoluut niet van belang in hoeverre de een meer stress kan hebben dan de ander en of de een zwakker is dan de ander. De een is hier nou eenmaal gevoeliger voor. Stresssignalen kunnen zowel lichamelijk als mentaal voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan hartkloppingen of hoofdpijn. Mentaal kan dit concentratieproblemen of angstaanvallen geven. Zodra je weet welke stresssignalen er voor jou gelden, kan je ook een manier vinden om hiermee om te gaan. Hoe beter jezelf leert kennen, hoe beter je met volgende situaties kan dealen.

Voorkomen is beter dan genezen

Uiteraard geldt ook bij stress, voorkomen is beter dan genezen, want niemand wil uiteindelijk thuis zitten met een burn-out. Het is daarom belangrijk om de juiste keuzes te maken wanneer je je in een stadium begeeft wat voor jou veel stress opwekt. Vaak is het dit punt waarbij je bij jezelf moet nagaan of je op die manier wilt doorgaan of dat je ergens een streep onderzet. Gezondheid staat immers altijd op één en dat geldt voor iedereen of je nou wilt of niet.

Laat een reactie achter