Het leven gooit regelmatig chaos over ons heen – of het nu gaat om onze financiën, onze relaties, of onze gezondheid. In de werkwereld heeft ongeveer 50 procent van de mensen een burn-out in sectoren als gezondheidszorg, bankwezen en non-profitorganisaties, en werkgevers geven jaarlijks veel geld uit aan werkplek-gerelateerde stress.

Als antwoord blijven we gewoon doorduwen, overlevend op adrenaline. We overplannen onszelf; we drinken nog een koffie; we beantwoorden nog een e-mail. Als we de hele tijd opgefokt blijven, zullen we uiteindelijk wel in staat zijn dingen gedaan te krijgen (denken we).

Maar het enige wat dat doet is ons opbranden, onze productiviteit uitputten, en tot uitputting leiden.

Er is een andere manier – een rustigere manier. Het cultiveren van een meer rustige, ontspannen gemoedstoestand betekent niet dat we zullen verdrinken onder al onze verantwoordelijkheden. In plaats daarvan wijst onderzoek erop dat het ons meer aandacht, energie en creativiteit zal opleveren om ze aan te pakken. En de wetenschap wijst ook op eenvoudige manieren waarop we die kalme gemoedstoestand kunnen aanboren om veerkrachtiger te zijn in ons chaotische leven. Naast deze eenvoudige manieren zou je ook nog supplementen kunnen gebruiken zoals cbd olie. Dit zorgt ook voor een rustigere gemoedstoestand.

Een gestresste geest vs. een kalme geest

Stress was nooit bedoeld als een 24/7 ervaring. Zoals Stanford professor Robert Sapolsky uitlegt, hoor je je eigenlijk alleen gestrest te voelen in de 5 minuten vlak voor je dood. Als je in de savanne door een wild dier achterna gezeten wordt, is het de bedoeling dat je stressrespons je leven redt – het mobiliseert je aandacht, spieren, en immuunsysteem om je snel uit het gevaar te halen. Als dieren ontsnappen, komen ze meteen uit de vecht-of-vlucht modus en in de “rust-en-maaltijd” modus, waarin het parasympatisch zenuwstelsel werkt aan het aanvullen van hun hulpbronnen.

Die stressrespons hoort van korte duur te zijn, want hij verslijt je lichaam, je gezondheid en je energie. Het heeft ook invloed op dingen als je emotionele intelligentie en je besluitvorming. Als je strak opgewonden bent, ben je eerder geneigd op situaties te reageren dan met verstand.

Je neemt de wereld ook anders waar. Stress maakt ons bekrompen gericht, waardoor we het grotere geheel niet meer zien. Als we rustiger zijn, wordt onze aandacht breder. In feite zien we letterlijk meer dingen. In een studie doorliepen deelnemers een meditatietraining van drie maanden. Daarna deden ze mee aan iets dat de ‘attentional blink’ taak heet, waarbij je beelden snel achter elkaar ziet verschijnen. Meestal als mensen deze oefening doen, pikt hun aandacht niet alle doelbeelden op. Maar na die mindfulness training waren de deelnemers in staat meer van de doelbeelden op te pikken dan vóór de behandeling – wat suggereert dat hun gemoedstoestand aandachtiger was geworden.

Meer kunnen opletten betekent dat je meer dingen van andere mensen opmerkt en dat je in staat bent op krachtiger manieren met ze te communiceren. Hoge stress en angst (of elke soort negatieve emotie) maken ons zelfgericht, om een evolutionaire reden: Als onze voorouders gestrest waren, was dat omdat ze in een overlevingssituatie verkeerden. Het was goed om op jezelf gericht te zijn, zodat je je leven kon redden.

Als we gestrest zijn, merken we minder snel op als een collega er opgebrand of verdrietig uitziet, en raken we eerder geïrriteerd als hij niet presteert zoals we verwachten. Maar als je op een rustigere en blijere plek bent, heb je waarschijnlijk op die dag meer empathie: Je merkt je collega op en neemt de tijd om hem of haar de hand te reiken en te vragen of er iets is wat je kunt doen om hem of haar te steunen.

Als je kalm bent, beheers je ook je energie, want je brandt jezelf niet voortdurend op en brengt je dagen door met je sympathische zenuwstelsel in overdrive. Kalmte helpt je te concentreren op wat je moet doen en het veel sneller gedaan te krijgen.

Kalmte kan ook invloed hebben op je creativiteit. Onderzoek suggereert dat onze creatiefste ideeën komen op momenten dat we niet actief geconcentreerd of gestrest zijn. We zijn het creatiefst als onze hersenen in de alfagolf modus zijn, dat is een ontspannen gemoedstoestand zoals wanneer je onder de douche staat of een wandeling in de natuur maakt. Sterker nog, mensen die vier dagen op een meeslepende natuurretraite gaan, komen terug met 50 procent meer creativiteit.

Als je het beste uit jezelf wilt halen wat betreft je productiviteit, creativiteit, en innovatie-voortgang maken op je werk of gewoon de basale levensproblemen oplossen waarmee je geconfronteerd wordt- is kalmte de sleutel.

Hoe een kalme gemoedstoestand te cultiveren

We weten hoe we gestrest kunnen raken. De meesten van ons zijn echt goed in het activeren van ons bijniersysteem en in opgewonden raken. De vraag wordt dan, hoe wind je je op? Onderzoek suggereert verschillende praktijken die niet alleen goed voelen, maar ons ook in een kalmere, meer ontspannen toestand brengen – een toestand van waaruit we beter kunnen omgaan met wat het leven ons ook toewerpt. Hiervoor kan je cbd olie van Happy CBD gebruiken, of de 4 manieren hieronder praktiseren.

1. Ademhaling

man-haalt-adem-lang-haar

Onze ademhaling is een krachtige manier voor ons om onze emoties te reguleren, en het is iets dat we als vanzelfsprekend beschouwen. Via je ademhaling kun je je parasympatisch zenuwstelsel activeren – de kalmerende reactie in je lichaam.

Daarom wendden we ons tot de ademhaling om veteranen te helpen van wie 50 procent geen verbetering van hun traumasymptomen ziet door therapie of medicatie. De veteranen waren sceptisch, maar we begonnen hen verschillende ademhalingsoefeningen te leren. Binnen een paar dagen begonnen sommigen van hen zonder medicatie te slapen; na het programma van een week kwamen velen van hen niet meer voor posttraumatische stress in aanmerking, en dat hield tot een jaar later aan.

Met behulp van je adem kun je veranderen hoe je je voelt. In een andere studie observeerden onderzoekers mensen die verschillende emoties voelden en ontdekten dat er voor elk van hen een ander adempatroon was. Vervolgens gaven ze andere mensen de verschillende ademhalingspatronen uit te voeren en vroegen hen: “Hoe voel je je?” Het bleek dat het doen van die ademhalingsoefeningen de emoties juist opriep.

Een van de meest kalmerende ademhalingsoefeningen die je kunt doen is inademen (bv. tot een tel van vier), vasthouden, en dan tot tweemaal zo lang uitademen (bv. tot een tel van zes of acht). Je kunt je keel zachtjes vernauwen, waardoor je een geluid maakt als van de oceaan, dat gebruikt wordt bij diepe ontspanningsademhaling. Terwijl je dit doet, vooral dankzij die lange uitademingen, activeer je het parasympatisch zenuwstelsel, waardoor je hartslag en bloeddruk dalen.

2. Zelfcompassie

vrouw-fit-vrij-blij-buiten

Vaak zijn we onze ergste criticus. We denken dat zelfkritiek ons helpt meer zelfbewust te zijn en ons harder te laten werken, maar dat is een mythe. In feite vernietigt, volgens veel onderzoek, zelfkritiek onze veerkracht. We zijn minder goed in staat om van onze fouten te

leren als we onszelf in elkaar slaan. Zelfkritische mensen hebben de neiging meer angst en depressie te hebben, en een onvermogen om terug te stuiteren van worstelingen.

Stel je iemand voor die voor de allereerste keer in zijn leven een marathon loopt, en hij struikelt en valt. Iemand aan de zijlijn zegt: “Je bent een loser, je bent zo geen loper. Wat doe je hier? Ga naar huis.” Die persoon is onze inwendige, zelfkritische stem. Zelfcompassie is iemand aan de andere kant, die zegt: “Iedereen valt, dit is normaal. Je bent zo geweldig, je maakt dit helemaal goed.”

Zelfcompassie is het vermogen om opmerkzaam te zijn voor je emoties – je bewust te zijn van de emoties die zich van binnen afspelen wanneer je ergens in faalt. Het betekent niet dat je je ermee identificeert; je kunt ze gewoon observeren en opmerken, zonder het vuur te voeden. Zelfcompassie houdt ook in dat je begrijpt dat iedereen fouten maakt en dat dat deel uitmaakt van het mens-zijn. En het is het vermogen om tegen jezelf te spreken zoals je tegen een vriend zou spreken die net gefaald heeft, hartelijk en vriendelijk.

Als we deze houding aannemen, zo suggereert onderzoek, zijn we kalmer – we hebben minder gevoelens van stress en ook lagere cortisolspiegels. We zijn ook veerkrachtiger: We zijn minder bang om te falen, en meer gemotiveerd om onszelf te verbeteren.

3. Verbinding

vrienden-groep

Hoe vaak zijn we eigenlijk 100 procent aanwezig voor een ander? Wanneer was de laatste keer dat iemand 100 procent aanwezig was bij jou, zelfs je echtgenoot?

Er heerst een eenzaamheidsepidemie in de hele wereld. We weten dat die gevoelens van eenzaamheid uiterst destructief zijn voor ons lichaam en geest, en leiden tot een slechtere gezondheid en zelfs een vroegere dood. En de stress en het gebrek aan rust in de wereld van vandaag kunnen bijdragen tot deze eenzaamheid, omdat we daardoor geneigd zijn op onszelf gericht te raken.

Onze grootste menselijke behoefte, na eten en onderdak, is om op een positieve manier met andere mensen in contact te komen. Vanaf het moment dat we geboren worden tot onze laatste dag, hebben we een diep en diep verlangen om bij elkaar te horen. En als we aan die behoefte voldoen, brengt dat ons meer rust: De oxytocine en natuurlijke opioïden die we vrijmaken als we ons verbinden kunnen een kalmerende invloed op ons lichaam uitoefenen, en de wetenschap dat we de steun van anderen hebben kan onze geest kalmeren. Als we met tegenspoed te maken krijgen, wijst onderzoek erop dat onze relaties en gemeenschap een belangrijke rol spelen in onze veerkracht.

Dus hoe creëren we een gemoedstoestand waarin we ons meer verbonden voelen?

Het goede nieuws is dat door voor jezelf en je eigen welzijn te zorgen met praktijken als ademhaling en zelfcompassie, je in staat bent meer aandacht naar buiten te richten om je ook meer verbonden te voelen. Positieve emoties zoals kalmte zorgen er van nature voor dat we ons dichter bij andere mensen voelen. Je kunt specifieke praktijken uitproberen waarvan onderzoek heeft ontdekt dat ze je gevoel van verbondenheid ook stimuleren.

4. Medeleven met anderen

Stel je een dag voor waarop het niet goed met je gaat-je morst je koffie op jezelf, en het regent. En dan belt een vriend die een echte noodsituatie in zijn leven heeft, en je springt op en gaat hem onmiddellijk helpen. Wat gebeurt er met je gemoedstoestand op dat moment?

Opeens heb je hoge energie; je staat helemaal tot hun dienst. Dat is wat het beoefenen van altruïsme, dienstbaarheid en mededogen met je leven doet.

Het verhoogt je welzijn enorm, zoals velen van ons ervaren hebben als we kleine daden van vriendelijkheid verrichten. Als we mededogen voelen, gaat onze hartslag omlaag en wordt ons parasympatisch zenuwstelsel meer geactiveerd.

Vriendelijkheid en medeleven kunnen ons ook helpen beschermen tegen tegenspoed. In een studie ontdekten onderzoekers dat mensen die traumatische levenssituaties hadden meegemaakt een kortere levensduur hadden. Maar onder deze deelnemers was er een kleine groep mensen die gewoon door leek te leven. Wat was er met deze mensen aan de hand?

Toen de onderzoekers wat dieper groeven, ontdekten ze dat ze allemaal betrokken waren bij het helpen van vrienden en familie in hun leven – van helpen met vervoer of boodschappen doen tot huishoudelijk werk en kinderverzorging. Dienstbaarheid is een van de meest diepgaande manieren om de gemeenschap om je heen te voeden, maar ook om jezelf te voeden, te inspireren en energie te geven. Het is net als in dat kinderboek – als je iemands emmer vult, vult dat ook de jouwe.

Kalmte cultiveren gaat niet over het vermijden van elke vorm van stressvolle emotie. Sterker nog, als we tijd maken om te ademen, ons te verbinden en zorg te dragen, kunnen sommige negatieve gevoelens waarvoor we op de vlucht zijn geweest ons inhalen. Maar dat is het moment voor zelfcompassie; het is oké om je slecht te voelen. Veerkracht betekent niet dat we altijd gelukkig zullen zijn, maar wel dat we de energie, de instelling, en de steun van anderen hebben om ons te helpen de storm te doorstaan.

Laat een reactie achter