Haaruitval is wereldwijd één van de meest voorkomende problemen. Een derde van de bevolking wordt hierdoor getroffen. Iedereen verliest elke dag 100 haren.

Het is een natuurlijk fenomeen, dus hoef jij je geen zorgen te maken als er een paar haartjes uitvallen. Haarverlies kan echter vele oorzaken hebben zoals voeding, een tekort aan mineralen, medicijnen, stress, milieuvervuiling en genetica. Ook bij mannen kan het dragen van een pet, een hoed of een helm een reden zijn. Hier vind je onze lijst met 20 oplossingen om haaruitval te verminderen of om het aan te pakken.

Was jouw haar regelmatig met een milde shampoo

Regelmatig het haar wassen en de hoofdhuid schoonhouden, is een belangrijk onderdeel van het voorkomen van haaruitval. Hierdoor verlaag je het risico op infecties en roos, die kunnen leiden tot haarbreuk of haaruitval. Bovendien heeft schoon haar ook meer volume.

Vitamine voor haaruitval

Vitaminen zijn niet alleen gezond voor het algehele welzijn, maar ook goed voor je haar. Vitamine A stimuleert een gezonde productie van talg in de hoofdhuid, vitamine E verbetert de bloedcirculatie in de hoofdhuid om de haarzakjes productief te houden en vitamine B helpt om het haar zijn gezonde kleur te behouden.

Verrijk jouw dieet met eiwitten

Het eten van mager vlees, vis, soja of andere eiwitten bevordert de gezondheid van het haar en het helpt op zijn beurt om haaruitval tegen te gaan.

Hoofdhuidmassage met etherische oliën

Degenen, die al een geruime tijd haaruitval hebben, moeten de hoofdhuid een paar minuten per dag met een etherische olie masseren. Het helpt om de haarzakjes actief te laten. Je kunt aan amandel- of sesamolie een paar druppeltjes lavendel toevoegen.

Borstel je haar niet als het nog nat is

Als het haar nat is, bevindt het zich in de zwakste staat. Dus vermijd het borstelen van nat haar omdat de kans op haaruitval dan groter wordt. Maar als je nat haar moet kammen, gebruik dan een kam met zeer brede tanden. Vermijd ook om het haar vaak te borstelen omdat dit het haar kan beschadigen en het verlies kan vergroten. Gebruik je vingers en niet een kam of een borstel om klitten los te maken.

Knoflooksap, uiensap of gembersap

Wrijf één van deze sappen op je hoofdhuid, laat het een nachtje intrekken en was het ‘s ochtends goed uit. Doe dit een week lang en je zult een merkbaar resultaat zien.

Blijf gehydrateerd

De haarschacht bestaat voor een kwart uit water, dus drink minstens vier tot acht glazen water per dag om gehydrateerd te blijven en voor de groei van gezond haar.

Wrijf groene thee in je haar

Onderzoeken hebben aangetoond dat het wrijven van groene thee in het haar het probleem van haaruitval kan helpen verminderen. Het enige wat je hoeft te doen, is twee zakjes groene thee in een kopje water te laten trekken, af te laten koelen en daarna op je haar aan te brengen. Spoel je haar na een uur grondig uit. Om resultaten te kunnen zien, moet je dit regelmatig gedurende een week tot tien dagen doen.

Weet wat slecht voor je haar is

Als je je haar gezond wilt houden, moet je weten hoe je het moet verzorgen. Wrijf je haar niet droog met een handdoek. Laat het haar liever op een natuurlijke wijze drogen.

Drink minder alcoholische drankjes

Als je last van haaruitval hebt, verminder dan jouw alcoholgebruik, want het drinken van alcohol vermindert de haargroei. Dus verminder of elimineer alcoholische drankjes om een toename van de haargroei te zien.

Vermijd roken

Het roken van sigaretten vermindert de hoeveelheid bloed, die naar de hoofdhuid stroomt en dit zorgt voor een vermindering van de haargroei.

Fysieke activiteit

Maak elke dag wat tijd vrij voor lichamelijke activiteit. Dagelijks 30 minuten wandelen, zwemmen of fietsen helpt om de hormonale niveaus in balans te houden en om stress en haaruitval te verminderen.

Ontstress

Onderzoeken hebben aangetoond dat stress de oorzaak van haaruitval kan zijn. Ontstress jezelf; één van de manieren om dit te kunnen doen, is door meditatie te beoefenen. Alternatieve therapieën zoals meditatie en yoga verminderen niet alleen stress, maar herstellen ook het hormonale evenwicht.

Voorkom constante verwarming en uitdroging

Stel jouw haar niet bloot aan frequente, constante verwarmings- en droogprocedures. Hitte verzwakt de haarproteïnen en constant opwarmen en drogen kan leiden tot zwakte en kwetsbaarheid, die haaruitval veroorzaken.

Houd je hoofd zweetvrij

Mannen met vet haar hebben in de zomer door het zweten last van roos en de kans op haaruitval neemt dan ook toe. Het gebruik van shampoos, die aloë vera en neem bevatten, kan het hoofd koel houden en roos voorkomen.

Ook mannen, die een helm dragen, ervaren in de zomer een grotere haaruitval omdat het zweet zich in de poriën ophoopt en de haarwortels verzwakt. Dus het dragen van een sjaal/bandana over je haar of een hoofdband van badstof kan haaruitval voorkomen.

Verander de manier waarop je je haar stylt (voor mannen met lang haar)

Als je de laatste tijd last van haaruitval hebt, moet je jouw haar wat losser dragen. Kapsels zoals paardenstaarten, vlechten en knotjes trekken aan haar of trekken aan haarzakjes en kunnen uiteindelijk kaalheid veroorzaken.

Denk aan je gezondheid

Gezondheidsproblemen zijn voorbodes van haaruitval. Zorg ervoor dat je op de juiste manier met chronische ziekten, hoge koorts en infecties omgaat om gezond haar te kunnen behouden.

Houd medicatie in de gaten

Bepaalde medicijnen kunnen bijwerkingen hebben, waaronder haaruitval. Raadpleeg een huisarts om te vragen naar de aandoeningen, die je mogelijk hebt. Laat hem weten of de medicatie haaruitval veroorzaakt en als dat het geval is, vraag hem dan om de medicatie te veranderen.

Blijf uit de buurt van chemicaliën

Bijtende chemicaliën en producten voor een permanente haarkleuring kunnen echt schadelijk voor de gezondheid van het haar zijn. Wanneer je last van haaruitval hebt, wordt geadviseerd om jouw haar niet te kleuren.

Plan regelmatig afspraken met artsen

Er zijn veel gezondheidsproblemen, met name huidgerelateerde aandoeningen, die veranderingen in de hormonale balans veroorzaken en die op hun beurt weer tot haaruitval leiden. Zorg ervoor dat je voor jouw onderliggende ziekten en aandoeningen regelmatig een arts bezoekt.

Andere manieren om haaruitval te voorkomen

Finasteride

Finasteride behoort tot de anti-androgenen. Het vermindert de werking van het mannelijk geslachtshormoon testosteron. In hoge doseringen, van 5 mg, verbetert het de doorstroming van urine door de plasbuis en vermindert klachten als vaak moeten plassen bij mannen met een vergrote prostaat. In lage doseringen, van 1 mg, vermindert het ook de werking van testosteron op de haargroei, waardoor er weer haren gaan groeien op kale plaatsen bij mannen. Finasteride kopen is dus zeker de moeite waard.

Biotine

Biotine, ook wel bekend als vitamine H, is één van de B-complexvitaminen, die ons lichaam helpen om voedsel in energie om te zetten. Onderzoeken tonen aan dat het opnemen van biotinerijk voedsel in jouw dieet of het nemen van een biotinesupplement haaruitval kan vertragen. Als je last van haaruitval hebt, neem dan biotinerijk voedsel zoals noten, zoete aardappelen, eieren, uien en haver op in je dieet.

Bhringraj

Bhringraj, ook wel bekend als vals madeliefje, is een geneeskrachtig kruid dat al heel lang wordt gebruikt om Ayurvedische medicijnen te bereiden om haaruitval te voorkomen. Volgens onderzoeken, uitgevoerd op laboratoriummuizen, bevordert het extract van Bhringraj de groei van het haar.

Groene thee

Groene thee is niet alleen gunstig om kilo’s kwijt te raken, maar is ook een kruidengeneesmiddel tegen haaruitval. Groene thee bevat polyfenolische verbindingen, die gunstig zijn om haaruitval te voorkomen.

Laat een reactie achter