Indoor fietsen of fietsen op een hometrainer werd ooit als een winterse activiteit gezien en had lang bij veel fietsers het beeld van saai, geestdodend en afstompend. Alhoewel er niets boven een fris briesje op je gezicht gaat, als je met je favoriete afdaling bezig bent, kan een indoor training ook belangrijke trainingsvoordelen bieden.

Dankzij de enorme verbetering van fietstrainers en fiets-apps vormt het nu echter een fantastische, informatierijke en heel plezierigere manier om te trainen. De uitrusting is zo snel ontwikkeld dat je nu data kunt opnemen, delen en vergelijken met vrienden en etappes en locaties van je favoriete races kunt aanpakken, terwijl je in een virtueel peloton van professionele rijders zit.

Bovendien is het een geweldige manier om het fietsen in de buitenlucht aan te vullen en doordeweeks volume op te bouwen, waar je anders niet de mogelijkheid voor zou hebben.

1. Tijdbesparend

woman in purple crew neck t-shirt and black shorts sitting on white floor

De belangrijkste factor voor het verbeteren van prestaties en de conditie is om op een consistente en regelmatige manier te trainen. Je kunt het beste trainingsplan, de beste uitrusting en de beste ambities hebben, maar de grootste invloed op het bereiken van je doelen is toch consistentie. Alles wat hierbij helpt, is een aanwinst en het hebben van een indoor fiets kan veel gemiste sessies, vanwege externe factoren of het ‘leven’ dat in de weg zit, voorkomen.

Het zorgt voor tijdbesparende, nauwkeurige en regelmatige trainingssessies met duidelijke, meetbare feedback – zodat je de prestaties kunt volgen en kunt verbeteren. Je kunt dus onder alle weersomstandigheden vooruitgang blijven boeken.

2. Rijd zonder onderbrekingen

Indoor fietsen kan alleen of in een groep worden gedaan, maar de sessie laat wel toe om gefocust te kunnen fietsen, in plaats van te moeten wachten tot iedereen weer bijkomt of de mechanica is hersteld.

3. Perfect voor intervalsessies

fiets-hometrainer-ipad

Eén van de grootste voordelen van een fietstrainer is dat de nadelige en onvoorspelbare elementen van een training – zoals hobbels in de weg, tegenwind en het stoppen voor verkeerslichten – niet in de weg zitten. Op deze manier kun je je zeer nauwkeurig aan een vooraf bepaald inspanningsniveau houden. Intervalsessies kunnen veel effectiever op een turbo worden gedaan en hoewel ze misschien moeilijker aanvoelen dan buiten (omdat je geen microherstel hebt vanwege een lichte afdaling of tegenwind), zijn ze wel veel efficiënter.

4. Focus op techniek

Bepaalde trainingsfietsen hebben een functie, die data geeft over je pedaalslag, waardoor je live feedback krijgt over je slagefficiëntie en ook of je een sterker of een zwakker been hebt. Dit is zo handig om je rijtechniek en de daaropvolgende prestaties te verbeteren.

Voor degenen, die revalideren van een blessure, kan een ledemaat goed ‘aanvoelen’, maar kan nog steeds een 65/35-verdeling in output vertonen. Dit is in termen van weten waar je bent met je herstel zeer nuttige feedback. Het laat ook zien of iemand op de pedalen stampt, de optimale trapfrequentie heeft of ‘dode zones’ heeft bereikt.

Simpele aanwijzingen zoals ‘stel je voor dat je modder van de zool van je schoen schraapt’ bij de opwaartse slag kunnen enorm helpen en je zult kunnen zien hoe dit de afbeelding verandert en de inspanning om dode zones te verwijderen versoepelt.

5. Niet afhankelijk van goede weersomstandigheden of langere dagen

We kennen allemaal dat gevoel wel – het verlangen is er om een ​​ritje te maken, maar het weer slaat om, de koude regen valt en plotseling is die rit niet meer zo aantrekkelijk. Het is begrijpelijk, maar dit leidt tot een gebrek aan consistentie en het belemmert echt de verbeteringen in de conditie. Door de externe factoren, die van invloed zijn op het al dan niet gaan fietsen weg te nemen, kun jij regelmatige sessies opbouwen, waardoor het volume van je training toeneemt.

Zelfs op zomeravonden, wanneer het tot laat licht is, kunnen sessies na het werk nog steeds moeilijk zijn om te regelen en te plannen, als je naar het startpunt moet fietsen, een fiets moet repareren of je moet aansluiten bij een groep. Als je grotere buitenritten aanvult met indoor fietsen, kom je in een betere positie en bouw je een hoger fitnessniveau op, zodat je klaar bent om het tempo te verhogen en nog meer van die weekendritten te genieten.

Laat een reactie achter