Het trainingspak, of joggingpak zoals het soms genoemd wordt, beleeft een beetje een renaissance. Beroemdheden van Rihanna tot Gwen Stefani hebben ze in hun dagelijkse garderobe.

In het volgende artikel bespreken we waarom trainingspakken tot ieders sportuitrusting zouden moeten behoren.

1. Verhoogt de calorieverbranding

Trainingspakken zijn niet zo effectief als de training zelf om calorieën te verbranden, maar ze kunnen toch een verschil maken door tijdens zware inspanning de lichaamstemperatuur te verhogen. Daardoor gaat het lichaam iets harder werken en extra energie gebruiken.
Er is zelfs een trainingspak-specialiteit, dat een “sauna pak” heet. Het is effectief voor tijdelijk gewichtsverlies. Het helpt het om door overmatige transpiratie “watergewicht” uit het lichaam te verwijderen.
In tegenstelling tot traditionele pakken — die grotendeels van synthetische vezels en gaas gemaakt zijn — gebruikt een saunapak een speciaal gecoat materiaal zoals nylon of PVC. Sommigen dragen het voor buiten tijdens de zomermaanden.
We zouden dit gebruik niet aanraden, want met een sauna kun je de omgeving iets beter onder controle houden dan bij een loopje in je buurt. Je kunt uit een sauna stappen en een glas water halen als je dat nodig hebt.
Anderzijds kan uitdroging of oververhitting op twee kilometer van je voordeur een kwestie van leven en dood worden. Dit kan ook een zorg zijn voor traditionele trainingspakken.

Black Bananas trainingspak grijs

2. Regelt de lichaamstemperatuur

Een trainingspak zoals die van Black Bananas kan tijdens een training de lichaamstemperatuur verhogen. Het kan ook de lichaamstemperatuur verlagen vanuit een rusttoestand, ongeacht het seizoen. Het hangt er maar van af wat je doel is.

Het kan gaan om lange mouwen, een lange broek en een rits. Maar het heeft het vermogen je even koel als warm te houden. Het slaagt in deze prestatie door de elementen op afstand te houden.

Het komt er op aan hoe je het draagt. In koude en winderige omstandigheden kun je overwegen de jas onder een zwaardere jas te dragen. Hetere, meer broeierige omstandigheden kunnen je voorschrijven er niets onder te dragen of misschien alleen een T-shirt en dan het onderstuk over een korte broek.

3. Beschermt tegen licht

Een trainingspak in de zomer lijkt waarschijnlijk contra-intuïtief. Tenminste, dat doet het tot je de mogelijkheid van overlijden door een hitteberoerte in overweging neemt.
Een hitteberoerte ontstaat wanneer het lichaam oververhit raakt. Blootstelling aan de zon is daarvoor een belangrijke factor. Een trainingspak kan de hoeveelheid UV die je huid opneemt sterk verminderen.
Zo voorkom je dat je oververhit raakt.

Last but not least vermindert het dragen van een trainingspak buiten de kans op huidbeschadiging door de zon. Het maakt je ook een minder aantrekkelijk voor die irritante muggen.

4. Voert vocht af

Een van de meest wrede dingen aan de winter is niet de dalende temperatuur. Het is een mengeling van kou, wind, en neerslag.
Als het winterweer toeslaat, kunnen trainingspakken de hoeveelheid wind en regen die in je kleding en huid doorsijpelt verminderen. Dat kan een enorm verschil maken bij het afweren van verkoudheid en griep.
Evenzo kan het je tijdens die woeste zomerstormen misschien niet warm en droog houden, maar het kan wel sterk verminderen hoeveel vocht er doorkomt.

vrouw-sportschool-trainingspak

5. Verbetert de mobiliteit

We nemen aan dat je nog steeds een actief leven leidt als je je sportuitrusting bij je draagt. Zorgen dat een trainingspak daar deel van uitmaakt, verbetert uiteindelijk je mobiliteit en houdt je “opgewarmd” en klaar om te presteren.
Zoals we al eerder besproken hebben, is opwarmen vóór een training om een aantal redenen van vitaal belang. In een notendop helpt het je met het volgende:

  • Het uitrekken van je spieren: een betere stretch betekent een betere algemene prestatie.
  • Het pompen van bloed door het hele lichaam: het laten stromen van bloed naar je extremiteiten helpt ze tot leven te komen en de rest van je training te ondersteunen.
  • Vermindering van de kans op blessures: als je lichaam in de beste staat is om te presteren, dan zal het zijn eigen beste wapen zijn bij struikelen, vallen, struikelen, trekken of te ver uitrekken.
  • Je in de juiste gemoedstoestand brengen om te presteren: als je je klaar voelt, zul je er ook klaar voor zijn.

Wat hebben trainingspakken met dit alles te maken? Ze voorkomen alles, van stijfheid tot onrust, en ze houden je fysiek en mentaal comfortabel tussen de actieve cycli door.

6. Comfort en fashion in 1

In de jaren 1980 en opnieuw in het begin van de jaren 2000 kon men sport- en amusement beroemdheden zien in kleding van hun favoriete teams of kleuren in niet-sportsituaties. Mode heeft de neiging zich te bewegen volgens een cyclus van 20 tot 30 jaar.
En zoals we aan het begin van dit artikel al aanstipten, beleeft het trainingspak weer een nieuw moment. Vandaag is het nog nooit zo gemakkelijk geweest om het jouwe aan te passen met de materialen en publiciteitsmateriaal van je keuze.
Computers maken het mogelijk om een zelfgemaakte of gekochte afbeelding te uploaden op een standaard trainingspak patroon naar keuze en binnen een paar dagen een volledig aangepaste garderobe-aanvulling te krijgen. Je kunt sports teams, superhelden, videospelfiguren dragen. Noem maar op.

Het is een samensmelting van comfort, functie, en mode. En die fusie is de reden waarom we het waarschijnlijk nog jaren over dit veerkrachtige kledingstuk zullen hebben.

Laat een reactie achter