Als je naar een skatepark gaat, kan het intimiderend zijn om al die kinderen en tieners rond te zien glijden en allerlei coole trucs te zien doen. Vooral als je je jeugdjaren voorbij bent dan kan het bijna onmogelijk lijken om het schaatsen op te pakken. Als je jezelf in zo’n situatie ziet en je afvraagt – “Kan iemand leren rolschaatsen?” Dan is het antwoord ja.
Iedereen, ongeacht de leeftijd, kan inderdaad leren rolschaatsen. Het is een sport waarvan mensen van alle leeftijden over de hele wereld genieten. Als je op je voeten kunt staan kun je rolschaatsen. Het vergt echter wel enige oefening voor je als een pro begint te glijden. Dus, als je de vastberadenheid en de wil hebt om te blijven oefenen kun je zeker leren rolschaatsen. Je moet dan natuurlijk wel even goede schoenen met rolschaatsen kopen.

In dit artikel zal ik je uitgebreid uitleggen waarom iedereen kan leren rolschaatsen, hoe je het kunt leren en enkele tips over hoe je het zo efficiënt mogelijk kunt leren. Dus zonder verder oponthoud, laten we beginnen.


Is er een leeftijdsgrens om te leren rolschaatsen?

rolschaatsen-vrouw-beige

Het eenvoudige antwoord op deze vraag is “Nee”. Ja, rolschaatsen is een jeugdsport. De meeste mensen die aan rolschaatsen doen zijn vooral jonge mensen. Maar dat wil niet zeggen dat je niet kunt leren rolschaatsen als je wat ouder bent. Er is geen barrière of leeftijdsgrens om rolschaatsen te leren. Als je online zoekt, kun je tal van mensen vinden die zelfs in hun 60er of 70er jaren aan rolschaatsen doen.
Of je je nu zorgen maakt over je 5-jarige kind of je oude ouder die geïnteresseerd is in rolschaatsen, je kunt gerust zijn. Zolang ze kunnen lopen en rennen, kunnen ze leren rolschaatsen. Ongeacht leeftijd of geslacht, met genoeg oefening kan iedereen leren rolschaatsen.

Het is beter om zo vroeg mogelijk met het leren te beginnen. Als je kind geïnteresseerd is in de sport, koop dan de juiste uitrusting en veiligheidsuitrusting voor ze en stel ze voor aan een goede instructeur. Je kunt het ze zelf leren als je goed bent in rolschaatsen. Maar zorg er wel voor dat je kind comfortabel kan lopen en rennen voor het rolschaatsen begint te leren.

Voor oudere mensen is het beter een arts te raadplegen. Ben je ouder dan 50 jaar en heb je enige vorm van gezondheidsproblemen, vraag dan aan je dokter of geneesheer of het een probleem kan opleveren. Als de dokter je toestemming geeft, hoef je je verder nergens zorgen over te maken. Al moet je wel extra voorzichtig zijn. Elke vorm van verwonding op oudere leeftijd is een ernstig risico. Houd een ander bij je om te helpen tijdens het schaatsen.

Als je lichamelijke conditie niet zo geweldig is, hou het dan gewoon bij casual schaatsen. Je hoeft niets bijzonders te doen. Luister gewoon naar wat muziek en schaats wat rond. Het is een geweldige manier om mentale stress te verlichten. Het houdt je lichaam actief en je hebt er ook veel plezier aan.
Maar het maakt niet uit hoe oud je bent, als je blijft proberen, zul je uiteindelijk leren rolschaatsen. Laat je leeftijd niet bepalen wat je wel of niet kunt. Als je het wilt leren, pak dan gewoon een paar schaatsschoenen en veiligheidsuitrusting en ga naar de ijsbanen.

Is rolschaatsen moeilijk?

De moeilijkheidsgraad van het leren rolschaatsen hangt veel van de persoon af. Hoe sneller je in staat bent te leren hoe je op je schaatsen moet balanceren, hoe sneller je rolschaatsen zult leren. De meeste mensen kunnen het binnen een uur of een paar uur oefenen. Terwijl sommigen er misschien een paar dagen over doen. Als je eenmaal je lichaamsbalans geleerd hebt, komen de andere dingen vanzelf.

Als je net begint, kan de leercurve erg hoog lijken. Goed balanceren op rolschaatsen is niet gemakkelijk. Je kunt gemakkelijk je evenwicht verliezen bij zelfs de lichtste aanraking. Verwacht dat je vaak zult vallen. Probeer op je rug te vallen, zodat je je niet bezeert. Met je gezicht eerst vallen is geen prettig gevoel en je kunt er gemakkelijk nare verwondingen aan overhouden. Oefen op een grasveld of op tapijt tot je de grondbeginselen onder de knie hebt.

Goed balanceren is het allerbelangrijkste om rolschaatsen te leren. Alle goede schaatsers hebben hun evenwicht heel goed onder de knie. Blijf positief en wees zelfverzekerd. Houd je vast aan een leuning of muur en probeer te bewegen. Laat de gêne van het vallen je niet te pakken krijgen. Blijf oefenen tot je het goed kunt.
Met de juiste oefening zou je de grondbeginselen binnen een paar uur moeten kunnen leren. Jongere mensen hebben de neiging sneller te leren, zoals bij elke andere sport. Als je alle coole trucjes met je rolschaatsen wilt leren, kost dat wat meer tijd. Sommige trucs kunnen zelfs maanden of jaren van oefening vergen om ze onder de knie te krijgen.

Als je je duizelig voelt of enige vorm van spierpijn hebt, moet je een pauze nemen. Neem wat rust en ga weer oefenen als je je beter voelt. Probeer regelmatig wat tijd van je schema vrij te maken en te oefenen. Regelmatig oefenen zal je helpen veel sneller te leren. Als je lange pauzes neemt tussen de oefensessies, kan het zijn dat je sommige dingen helemaal opnieuw moet leren.

Het belangrijkste is dat je het blijft proberen. Geef niet op, hoe vaak je ook faalt. Oefen regelmatig een paar uur en je zult binnen de kortste keren een groot schaatser zijn. In je eentje leren kan wat tijd kosten. Als je iemand kunt vinden die je kan instrueren, zul je het rolschaatsen veel sneller kunnen leren.


Hoe kan je het beste rolschaatsen?

rolschaatsen-disco

Nu vraag je je waarschijnlijk af hoe je rolschaatsen kunt leren. Wel, de beste methode zou zijn om een instructeur in te huren of hulp te krijgen van een vriend die goed is in rolschaatsen. Maar je kunt het ook zelf leren. Hier zijn alle basisprincipes van het leren rolschaatsen:

1. Het juiste evenwicht vinden

Het eerste wat je zult moeten leren is goed balanceren op rolschaatsen. Balanceren op rolschaatsen is niet gemakkelijk. Vooral niet op inline skates. Je kunt het beste beginnen op een tapijt of gras, zodat je je niet bezeert als je valt. Ze hebben een hogere tractie dan gladde oppervlakken. Je zult dus niet automatisch op je skates gaan rollen. Dit neemt ook een deel van de angst om te vallen weg.

Om op rolschaatsen in evenwicht te komen, moet je beginnen met je knieën te buigen en licht naar voren te leunen. Je moet tot een half hurkende houding zakken. Je voeten moeten schouderbreedte uit elkaar blijven. Probeer ontspannen te blijven. Probeer langzaam als een eend naar voren te lopen. Ga stapje voor stapje vooruit. Behoud je houding zodat je je evenwicht niet verliest.
Met wat oefening zou je dit comfortabel moeten kunnen doen. Als je zeker bent van je evenwicht, ga je over naar de volgende stap.

2. Koop je schaatsuitrusting

Het eerste wat je nodig hebt om rolschaatsen te leren is natuurlijk een paar rolschaatsen. Je kunt ze online kopen of huren bij je plaatselijke rolschaatsbaan. Mocht je ze via het internet willen kopen, check Dhgate Nederland. Je moet ervoor zorgen dat de schoenen je goed passen. Probeer verschillende maten, maar gewoonlijk is de maat gelijk aan je gewone schoenmaat.

Als je schoenen je niet goed passen, zul je niet goed kunnen balanceren. Ze zullen ook pijnlijke blaren veroorzaken. Je kunt proberen twee paar sokken aan te trekken als je schoenen een beetje los zitten.

Het volgende dat je nodig hebt zijn veiligheidsuitrustingen. De kans is groot dat je, als je net begint te leren rolschaatsen, veel zult vallen. Helmen en kniebeschermers zijn must-haves. Je moet ook handschoenen en elleboogbeschermers dragen. Het gebruik van de juiste veiligheidsuitrusting behoedt je voor de meeste verwondingen en stelt je ook in staat langer te oefenen, wat de leertijd sterk verkort.

3. Glijden

Om het glijden te oefenen, moet je een gladde en vlakke ondergrond zoeken. Kom in de juiste houding met je knieën gebogen en leun licht voorover. Blijf laag en strek je benen. Duw terug in een zijwaartse beweging. Je zou nu moeten glijden.

Terwijl je ene schaats glijdt, breng je de andere en zet hem vlak achter je glijdende schaats neer. Duw met deze op dezelfde manier als met de vorige. Blijf dit proces herhalen om te blijven glijden.

Bij je eerste paar duwbewegingen kun je merken dat je helemaal niet beweegt. Dit komt omdat je duwbeweging niet juist is. Als je probeert recht naar achteren te duwen zoals bij het lopen, zul je helemaal niet kunnen bewegen. Zorg ervoor dat je zijwaarts duwt. Verplaats je lichaamsgewicht naar het duwende been om een vloeiende glijdende beweging te krijgen.

Probeer op een enkele schaats je evenwicht te bewaren tijdens het glijden. In het begin zul je het misschien niet lang kunnen volhouden. Maar met genoeg oefening kun je met een enkele duw meerdere seconden glijden. Als het je moeilijk lijkt, oefen dan naast een rail, zodat je iets hebt om je aan vast te klampen.
Snelheid komt vanzelf met oefening. Naarmate je meer vertrouwd raakt met het glijden met je schaatsen, zul je je snelheid en vloeiendheid van het glijden kunnen opvoeren.

4. Remmen

Nu je weet hoe je moet glijden, moet je het remmen leren. Er zijn veel methoden om met je rolschaatsen te remmen. Als je rolschaatsen niet te oud zijn, moet er een rubberen rem aan de teen van je rolschaatsen zitten. Als beginner zou ik je aanraden die te gebruiken.

Stoppen met behulp van je teenrem is gemakkelijk. Kom in de hurkstand en strek de voet waarmee je wilt remmen een beetje naar achteren uit. Zorg dat je je gewicht op één schaats kunt houden. Oefen druk uit op de teen waarmee je probeert te remmen. Blijf sleuren en druk zetten tot je tot stilstand komt. Hoe harder je op de rem drukt, hoe sneller je zult stoppen.

Maar er zijn manieren om te remmen zonder de teenremmen te gebruiken. Om dit te doen moet je je benen spreiden en op je rolschaatsen naar beneden duwen. Buig je knieën tot een zittende houding om meer druk uit te oefenen. Beweeg je tenen een beetje naar binnen. En je zou tot stilstand moeten komen. Nogmaals, hoe beter je druk op je rolschaatsen kunt zetten, hoe sneller je tot stilstand komt.

5. Draaien

Wegen zijn niet recht en ook niet eindeloos. Dus zul je op een gegeven moment moeten draaien. Verplaats je lichaamsgewicht naar de kant die je wilt draaien. Als je naar links wilt draaien, verplaats je je lichaamsgewicht naar de linkervoet. Kijk naar de richting waarheen je wilt draaien. Breng je rechtervoet voor de linker in een kruisende beweging. Als je klaar bent met draaien, breng je de rechtervoet terug naar de beginpositie.

En dat is al het basismateriaal dat je moet weten om vrij op schaatsen te rijden. Blijf zelfverzekerd en oefen veel. Zoek een skatepark en ontmoet andere skaters, want sommigen van hen zullen je misschien graag wat aanwijzingen geven om je skaten te verbeteren. Misschien leren ze je zelfs een paar coole trucs.


Tips bij het leren rolschaatsen

rolschaatsen-groen-geel

Als je het moeilijk hebt om te leren rolschaatsen laat je dan niet ontmoedigen. Elke schaatser moest aanvankelijk door de hoge leercurve van het schaatsen heen. Je moet je er gewoon doorheen zetten. Er zijn echter enkele tips die ik in mijn jaren schaatsen geleerd heb en waarvan ik denk dat ze me veel sneller zouden hebben geholpen bij het leren als ik ze toen al had geweten. Hier zijn er een paar van -.

Warming-up

Opwarmen is belangrijk voor elke soort sport. En bij rolschaatsen is dat niet anders. Het helpt je blessures te voorkomen en je oefensessies efficiënter te maken.

Je moet een beetje joggen, je lichaam strekken voor je begint te schaatsen. Dit zal je ook mentaal voorbereiden op al het bewegen dat je gaat doen.

Neem voldoende tijd om te rusten

Als je enige vorm van pijn in je lichaam voelt of je moe voelt, moet je wat rust nemen. Als je je lichaam lang blijft pushen, loop je het risico op blessures.

Als het de eerste keer is dat je sinds lange tijd sport, is het normaal dat je wat spierpijn hebt. Maar als je al regelmatig gesport hebt, kan het een teken zijn om te stoppen.

Haast je niet

Als je enige vooruitgang boekt, voel je dan niet gestrest. Neem er de tijd voor. Niet iedereen kan het in hetzelfde tempo. Blijf proberen tot je het goed kunt.

Als je je er niet goed bij voelt, neem dan wat tijd vrij. Doe andere dingen en kom op een later tijdstip terug om te oefenen. Onthoud dat oefening perfect maakt. Als je blijft oefenen, zul je het uiteindelijk ook kunnen.

Veiligheid voorop

Vergeet niet je veiligheidsuitrusting aan te trekken. Je kunt ernstige verwondingen oplopen als je je veiligheidsuitrusting niet aan hebt.

Als je valt, houden ze je veilig. En probeer niet iets te doen dat buiten je comfortzone ligt. Als je iets probeert dat te moeilijk voor je is, kun je falen en daarbij gewond raken.

Zorg goed voor je uitrusting

Houd de conditie van je rolschaatsen in de gaten. Controleer ze regelmatig op eventuele gebreken. Maak ze af en toe schoon. Zorg dat alle schroeven goed vastzitten.

Smeer de lagers en maak ze schoon. Zachtere wielen slijten sneller. Ga dus na of je ze moet vervangen.

Vermijd bergafwaarts rollen

Bergafwaarts schaatsen is voor de meeste mensen eng en moeilijk. Remmen tijdens een afdaling vergt veel inspanning en oefening. Als beginner kun je beter elke vorm van afdaling vermijden. Het kan te moeilijk voor je blijken te zijn om ermee om te gaan.

Houd je oog op de weg

Je moet altijd je oog op de weg houden. Eenvoudige hobbels op de weg kunnen je uit evenwicht brengen en je doen vallen.

Train dus je gezichtsvermogen, zodat je die kunt opmerken en tijdig ontwijken. Je moet ook proberen je omgeving in de gaten te houden. Je wilt niet een andere skater of iets anders raken.

Zoek contact met de gemeenschap

Als er in je plaatselijke gemeenschap een gemeenschap van schaatsers is, sluit je dan bij hen aan. Ze kunnen je veel leren en je helpen bij het leren. Schaatsen voelt beter als je vrienden hebt om mee te schaatsen. Dus, zoek aansluiting en maak wat rolschaatsvrienden.

Blijf zelfverzekerd

Een van de belangrijkste dingen om rolschaatsen te leren is je houding. Maak je geen zorgen over blessures. Blijf positief en beweeg zelfverzekerd.

Maak je geen zorgen over wat anderen zouden kunnen denken. Een positieve houding hebben zal je helpen veel sneller te leren. Laat je niet hinderen door je mislukkingen en kijk uit naar het bereiken van je doelen.


Conclusie

Rolschaatsen is een geweldige manier om nieuwe vaardigheden te leren en plezier te hebben. Het verbindt mensen met elkaar. Maak je niet druk over de vraag of je zult kunnen leren rolschaatsen of niet. Waar het om gaat is of je het wilt leren. Als je dat doet, pak dan gewoon een paar rolschaatsen en begin. Met genoeg oefening glijd je in een mum van tijd over de hele plaats.

Probeer eerst de grondbeginselen goed onder de knie te krijgen. Leer balanceren, glijden, remmen en draaien. Ga dan over op andere, meer ingewikkelde dingen. Denk er altijd aan je houding te handhaven. Het leren van de coole dingen komt dan later vanzelf. Ik hoop dat dit artikel je heeft kunnen helpen begrijpen waarom iedereen kan leren rolschaatsen, wie ze ook zijn of wat hun leeftijd ook is. Veel succes met je nieuw gevonden hobby en tot ziens.

Laat een reactie achter