Herken je het gevoel van je soms gewoon suf of moe voelen zonder reden? Of dat je de oorzaak niet zelf in kunt vullen? Vervelend is dat! Hoewel het mogelijk is om van bepaalde vitamines te veel binnen te krijgen, komt het vaker voor dat we een tekort ervaren doordat we te weinig binnen krijgen vanuit onze voeding. En dat terwijl vitamines essentiële voedingsstoffen zijn die ons lichaam nodig heeft om te functioneren. Wanneer dit gebeurt, kunnen we ons vermoeid of suf voelen, omdat ons lichaam het tekort probeert te compenseren. Het is tijd om je energieniveau op te krikken, en wel met onderstaande vitamines.

medicijnen

Vitamine B12

Moe, moe, moe! Een gevoel dat je het liefst wilt onderdrukken of niet aan toe wilt geven, maar is het niet jouw lichaam die signalen geeft dat je iets mist? Vitamine B12 is een essentiële voedingsstof die helpt om de zenuwen en bloedcellen van het lichaam gezond te houden. Daarnaast ondersteunt vitamine B12 de vermindering van vermoeidheid. Deze vitamine zit in allerlei voedingsmiddelen, zoals vlees, vis, eieren en zuivelproducten. Mocht je hier niet genoeg van binnenkrijgt, dan kun je kiezen voor B12 supplementen. Een goedkopere en handige optie om je vitamine aan te vullen.

Vitamine C

Wist je dat vitamine C een belangrijke rol speelt bij het opkrikken van je immuniteit? Het kan echter ook helpen om vermoeidheid te verminderen. Vitamine C is een wateroplosbare vitamine die voorkomt in veel groenten en fruit, maar ook in supplementen. Vitamine C helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, wat een aanhoudende bron van energie gedurende de dag kan opleveren. Er zijn veel voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C, zoals sinaasappels, donkere bladgroenten, paprika’s en broccoli. Je kunt daarnaast ook kiezen voor supplementen, een effectieve manier om de inname van deze belangrijke voedingsstof te verhogen.

Magnesium

Of je nu last hebt van stress, slaapgebrek of een flinke vermoeidheid, het kan allemaal het gevolg van een gebrek aan vitaminen zijn. Gezond eten, voldoende bewegen en voldoende slapen zijn allemaal belangrijk om vermoeidheid onder controle te houden. Ook kun je kiezen voor een supplement als magnesium. Magnesium tekorten komen vrij vaak voor en kunnen leiden tot vermoeidheid en een laag energieniveau. Behalve in supplementen komt magnesium ook voor in allerlei voedingsmiddelen, waaronder groene bladgroenten, noten en zaden.

Laat een reactie achter