Vitamine D3 is lid van de familie die eenvoudigweg bekend staat als vitamine D, waartoe ook de vitamines D1 en D2 behoren. Deze vitamines worden vaak de “zonneschijn vitamines” genoemd, omdat het lichaam al deze stoffen op natuurlijke wijze aanmaakt als het aan zonlicht wordt blootgesteld.

Vitamine D3 is eigenlijk een hormoon, dat chemisch sterk lijkt op testosteron, oestrogeen en progesteron, wat een van de redenen is waarom het lichaam er zo op vertrouwt voor de algehele gezondheid. D-vitaminen zijn vetoplosbaar, wat betekent dat ze worden opgeslagen in de lever en andere vetweefsels wanneer ze niet worden gebruikt, en worden afgescheiden wanneer het lichaam ze nodig heeft.

De aanbevolen dagelijkse inname van vitamine D ligt tussen 400 en 4.000 IE, maar sommige deskundigen bevelen zelfs meer aan, tot 10.000 IE per dag. Laboratoriumproeven hebben aangetoond dat veel Nederlanders een ernstig tekort aan Vitamine D hebben, wat leidt tot veel ongezonde gevolgen, zoals hieronder uiteengezet.

Dagelijkse blootstelling aan de middagzon is heel belangrijk voor de productie van Vitamine D. 20-30 minuten per dag wordt sterk aanbevolen, vooral op je armen en benen. Je kunt je gezicht afschermen om de blootstelling aan de zon daar te beperken, wat kan leiden tot rimpels en overmatige zonneschade. Overmatig gebruik van zonnebrandcrème, zoals te vaak wordt aanbevolen, kan leiden tot een tekort aan vitamine D. Als je dichter bij de evenaar woont, krijg je voldoende zonlicht via meer directe blootstelling aan UV-licht; op de meer gematigde noordelijke en zuidelijke breedtegraden is er echter minder directe blootstelling van de zon en is elke dag een veel grotere blootstellingstijd nodig.

Je huidskleur is ook een factor. Melanine in de huid, dat geassocieerd wordt met een donkere huidskleur, absorbeert en blokkeert UV-licht zodat het de cellen die Vitamine D aanmaken niet kan bereiken. Mensen met een donkere huidskleur hebben dus meestal meer UV-licht nodig en hebben meer relatieve blootstelling aan zonlicht nodig om dezelfde endogene Vitamine D-niveaus te genereren.

Je kunt Vitamine D ook uit bepaalde voedingsmiddelen en supplementen halen. Je kunt proberen meer voedsel te eten dat rijk is aan Vitamine D3, zoals zalm, tonijn, eieren, forel en zuivelproducten die verrijkt zijn met de vitamine.

Voordelen van vitamine D

Het zou het risico op hartziekten kunnen verminderen

Heart Action GIF

Een toenemend aantal onderzoeken heeft aangetoond dat een tekort aan Vitamine D een risicofactor is voor het ontwikkelen van hoge bloeddruk, hartziekten, congestief hartfalen, perifere arteriële aandoeningen, beroertes en een hartaanval. Verbetering van de Vitamine D-spiegel kan helpen om het risico op het ontwikkelen van hartziekten en de daarmee samenhangende symptomen te verminderen.

Omdat het een rol kan spelen bij gewichtsverlies en het behoud van een gezond lichaamsgewicht, kan deze vitamine bovendien de nadelige effecten voorkomen die samenhangen met overgewicht en hoge niveaus van lichaamsvet, waaronder hart- en vaatziekten.

Het verlaagt het risico op diabetes type 2

Als diabetes in je familie voorkomt of als bij jou hyperglykemie (pre-diabetes) is vastgesteld, kun je overwegen om meer Vitamine D te krijgen. Recente studies bevestigen dat er een verband is tussen een tekort aan Vitamine D, de weerstand van het lichaam tegen insuline, en type 2 diabetes. Door insulineresistentie te overwinnen, kun je mogelijk de ontwikkeling van diabetes type 2 voorkomen.

De cellen in de alvleesklier die verantwoordelijk zijn voor de afscheiding van insuline bevatten het enzym alfahydroxylase en VDR’s, die beide een rol spelen bij de tolerantie van het lichaam voor glucose en de weerstand tegen insuline. Als gevolg daarvan kan te weinig zonlicht de afscheiding van insuline door de alvleesklier verminderen, waardoor weerstand tegen insuline kan ontstaan en de manier waarop het lichaam op glucose reageert wordt beïnvloed. Gezien deze bevindingen is het een goed idee om met je arts te praten om uit te zoeken of het krijgen van meer Vitamine D voordelen heeft voor je algehele gezondheid.

Het versterkt het immuunsysteem

fitness-bootcamp-buiten

Een van de belangrijkste voordelen van Vitamine D is zijn belangrijke rol bij het onderhouden en versterken van het immuunsysteem. Het stimuleert de productie van T-cellen en helpt bij het bevorderen van een goede reactie op besmettelijke ziekteverwekkers, waaronder virussen, bacteriën en schimmels, die verantwoordelijk zijn voor verschillende soorten ziekten, waaronder verkoudheid, griep en soortgelijke volksziekten.

Het kan de hersenfunctie verbeteren

Wetenschappers hebben Vitamine D in verband gebracht met tal van belangrijke functies in het lichaam, waaronder het functioneren van de hersenen. Overal in de hersenen en het ruggenmerg bevinden zich Vitamine D-receptoren. Vitamine D komt je ten goede doordat het een rol speelt bij het activeren en deactiveren van de synthese van neurotransmitters, en bij zenuwgroei en -herstel.

Bovendien is uit onderzoek bij dieren gebleken dat Vitamine D helpt neuronen te beschermen en ontstekingen in de hersenen kan verminderen. Al deze factoren verbeteren waarschijnlijk de algehele functie van de hersenen en helpen om alertheid en een snellere reactietijd te bevorderen. Een ander onderzoek analyseerde de effecten die Vitamine D-niveaus hebben op de prestaties van een verzameling proefpersonen op mentale examens. Uit dit onderzoek bleek dat degenen met lagere Vitamine D-niveaus slechter presteerden dan degenen met voldoende vitamine, wat suggereert dat het de mentale scherpte verbetert.

Het versterkt tanden en botten

witte-tanden-lach

Vitamine D3 helpt bij de regulering en opname van calcium, en speelt een belangrijke rol bij de gezondheid van je tanden en botten.

Van alle mineralen die in het lichaam voorkomen is calcium het meest overvloedig aanwezig. Het grootste deel van dit mineraal zit in de skeletbotten en de tanden. Een hoge hoeveelheid calcium in je voeding helpt je botten en tanden sterk te houden. Onvoldoende calcium in je dieet kan leiden tot gewrichtspijn bij beginnende artrose en vroegtijdig tandverlies.

Het versterkt je stemming

Vitamine D komt je dagelijkse stemming ten goede, vooral in de koudere, donkere maanden. Verschillende studies hebben aangetoond dat de symptomen van Seasonal Affective Disorder (SAD) verband kunnen houden met lage niveaus van vitamine D3, geassocieerd met het gebrek aan blootstelling aan zonlicht.

SAD is een stemmingsstoornis en het primaire symptoom is depressie. Studies suggereren dat de verlaagde niveaus van Vitamine D3 van invloed kunnen zijn op de niveaus van serotonine in de hersenen, een hormoon dat de stemming regelt. Door een Vitamine D3 supplement te nemen of je blootstelling aan de zon te verhogen, zou je een aanzienlijke oppepper in je stemming kunnen zien.

Het kan het risico op reumatoïde artritis verlagen

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die lijden aan reumatoïde artritis – een chronische ontstekingsziekte van de gewrichten – vaak lage Vitamine D-niveaus hebben. Reumatoïde artritis is een auto-immuunziekte. Het immuunsysteem reageert op de voeringen van de gewrichten alsof deze eiwitten vreemde stoffen zijn, wat leidt tot ontstekingen in de gewrichten die leiden tot stijfheid, pijn en verminderde mobiliteit.

Omdat een van de belangrijkste voordelen van Vitamine D is dat ze het immuunsysteem helpt onderhouden en ervoor zorgt dat het goed functioneert, is het logisch dat een tekort aan deze vitamine kan leiden tot de ontwikkeling van reumatoïde artritis. Door je Vitamine D-niveaus te verhogen, is er een kans dat je de ernst en het begin van deze ziekte en andere auto-immuunziekten kunt verminderen.

Het zou bepaalde soorten kanker kunnen voorkomen

vitamine-pillen

Vitamine D3 kan de ontwikkeling van bepaalde soorten kanker helpen voorkomen. Epidemiologisch onderzoek heeft aangetoond dat er een lagere incidentie is van bepaalde soorten kanker bij mensen die op zuidelijke / equatoriale locaties wonen en meer aan de zon worden blootgesteld.

Uit een aantal experimenten is gebleken dat er een mogelijk verband bestaat tussen Vitamine D en het ontstaan van kanker. Vitamine D helpt bij het herstel en de regeneratie van cellen, wat de groei van kankertumoren zou kunnen verminderen, de dood van door kanker beschadigde cellen zou kunnen stimuleren, en de vorming van bloedvaten in tumoren zou kunnen verminderen.

Het kan helpen bij gewichtsverlies

Wist je dat dit een van de voordelen van Vitamine D was? Als je hebt geprobeerd om af te vallen en nog niet de resultaten hebt gezien die je zoekt, dan zou je kunnen overwegen om je Vitamine D3-niveaus te verhogen door voeding en blootstelling aan zonlicht. Uit onderzoek is gebleken dat het nemen van een Vitamine D3 supplement, het eten van meer voedsel dat rijk is aan deze vitamine, of gewoon meer zonlicht – in combinatie met een evenwichtig dieet en lichaamsbeweging – het afvallen kan vergemakkelijken. Dit komt omdat Vitamine D3 daadwerkelijk kan helpen om je lichaamsvetgehalte laag te houden.

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen met een tekort aan Vitamine D een groter risico lopen om zwaarlijvig te worden en complicaties te ontwikkelen die verband houden met zwaarlijvigheid. Maar vergeet niet dat het nemen van een supplement, het eten van meer Vitamine D-rijk voedsel en meer blootstelling aan de zon niet voldoende zijn; je moet ook voedzaam eten en voldoende bewegen.

Het kan helpen de bloeddruk te verlagen

Er zijn verschillende langetermijnstudies geweest die bewezen hebben dat er een verband bestaat tussen lage Vitamine D-niveaus en hypertensie (hoge bloeddruk).

Tot voor kort was het niet bekend of een tekort aan Vitamine D daadwerkelijk leidt tot hypertensie, maar een groot genetisch onderzoek waaraan meer dan 150.000 mensen deelnamen toonde aan dat lage Vitamine D-niveaus inderdaad hypertensie kunnen veroorzaken. In dit onderzoek hadden degenen met de hoogste Vitamine D-niveaus een lagere bloeddruk. Aangetoond werd dat een verhoging van Vitamine D met 10 procent leidde tot een afname van 10 procent van de hypertensie. Als je een hoge bloeddruk hebt of wilt voorkomen dat je die ontwikkelt, kan een verhoging van je Vitamine D-niveaus helpen.

Praat met je arts om meer te weten te komen over de voordelen van Vitamine D.

Laat een reactie achter