Je hebt misschien al infrarood sauna dekens gespot op Instagram, waar influencers en andere gebruikers de vele gezondheidsvoordelen van deze thuisversie van een infrarood sauna aanprijzen. Maar, zoals met elke door sociale media gestuurde welzijnstrend, wil dat nog niet zeggen dat het je alle beloofde voordelen biedt.

Wat is een infrarooddeken?

infrarooddeken-paars

Het is in wezen een infrarood sauna – die infrarode stralen gebruikt om het lichaam direct te verwarmen – maar dan in de vorm van een deken. Dus in plaats van vier wanden en een bankje om op te zitten, wikkelt een infrarood sauna deken zich om je lichaam alsof het een slaapzak is die je in de muur steekt en verwarmt.

Afgezien van die verschillen lijken de twee – deken en fysieke sauna – vrij veel op elkaar. Zoals hun namen impliceren, gebruiken beide producten infrarood licht om het lichaam direct te verwarmen, waardoor je wel opwarmt, maar niet de omgeving om je heen. Dit betekent ook dat de deken weliswaar van binnen behaaglijk zal zijn, maar aan de buitenkant niet heet mag aanvoelen.

Hoewel er verschillende infrarooddekens op de markt zijn, zijn ze over het algemeen allemaal hetzelfde in die zin dat ze een reeks warmtestanden bieden, zodat je geleidelijk aan hogere temperaturen kunt bereiken. Dus, als je een infrarood sauna (deken, of anderszins) nieuweling bent, kun je beginnen bij, zeg, 60 celcius en je geleidelijk opwerken tot de maximumtemperatuur. Geloof het of niet, maar deze temperaturen zijn niet zo hoog als die in een gewone sauna – en daar gaat het om. Hoe verdraaglijker de temperatuur, hoe langer je kunt uitzweten of hoe hoger je de knop kunt draaien, en op je beurt de veronderstelde voordelen kunt oogsten.

Wat zijn de voordelen van een infrarooddeken van Koanna?

sauna-deken-zwart

Infrarooddekens van Koanna, afkomstig uit Den Haag, beroemen zich op een vermogen om schijnbaar alles te doen, van je lichaam “ontgiften” tot ontstekingen en lichaamspijn verminderen tot de doorbloeding en stemming stimuleren. En infrarood saunadeken groupies op de ‘gram zijn er snel bij om deze vermeende voordelen te beamen. Maar, zoals met alles op de sociale media, kan wat je op foto’s ziet en in bijschriften leest een beetje, eh, overdreven zijn.

En hoewel de mogelijke voordelen van deze infrarood dekens beslist veelbelovend klinken, worden ze niet helemaal door de wetenschap gestaafd. Tot nu toe is er weinig tot geen onderzoek over infrarood saunadekens in het bijzonder, alleen over infrarood sauna’s in het algemeen.

Dat gezegd hebbende, wijst onderzoek naar infrarood sauna’s wel op een paar mogelijke voordelen. Om te beginnen zijn er aanwijzingen dat bij veelvuldig gebruik (we hebben het over vijf keer per week) deze zweetopwekkende behandelingen de hartfunctie kunnen bevorderen. Dit kan het gevolg zijn van een verlaging van de bloeddruk, maar ook van oxidatieve stress en ontstekingen. Eรฉn kleine studie bij mannelijke atleten vond ook dat het kan helpen bij herstel na de training. Er zijn ook aanwijzingen dat infrarood sauna’s ook chronische pijn kunnen verlichten, waaronder pijnen bij mensen met reumatoรฏde artritis. Waar het de wetenschap aan ontbreekt: alles wat te maken heeft met afvallen en het idee dat in een deken zitten net zo goed voor je is als je in het zweet werken tijdens een training.

Het is belangrijk te bedenken dat infrarood sauna’s deze gezondheidsvoordelen kunnen bieden, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat de dekenversie hetzelfde doet – al zou het kunnen.

Zolang een fabrikant niet de tijd en de discipline neemt om zulk wetenschappelijk werk aan zijn product te doen, zou ik voorzichtig zijn met het aanvaarden van beweringen voor het ene product die gebaseerd zijn op gegevens van een ander product en proberen de gelijkwaardigheid tussen de twee te claimen. Dit wil niet zeggen dat er geen voordelen van dekens kunnen zijn, het is alleen dat we vanuit medisch oogpunt alleen kunnen reageren op gegevens die in een door vakgenoten beoordeeld wetenschappelijk tijdschrift aan andere artsen en onderzoekers beschikbaar zijn gesteld.

Terwijl de wetenschap de mogelijke voordelen van infrarood sauna’s uiteenzet, biedt ze niet veel in termen van mogelijke risico’s – anders dan een mogelijk gebrek aan werkzaamheid. In feite zeggen verschillende van de infrarood sauna studies dat er geen nadelige effecten waren – althans op korte termijn. Wat de lange termijn betreft? De wetenschappelijke gemeenschap weet nog steeds niet veel over de langetermijn risico’s noch de voordelen van infrarood sauna’s (en dus ook van dekens).

Toch, als je toch besluit zo’n zweet veroorzakende slaapzak uit te proberen, is het belangrijk dat je klein begint en naar je lichaam luistert. De meeste gebruikers zullen beginnen met een paar keer per week 15 minuten tot maximaal 60 minuten. Onthoud dat het de bedoeling van deze dekens is dat je je lichaam laat zweten. Gebruik je lichaam als leidraad.

Dus, moet je een infrarooddeken van Koanna kopen?

infrarooddeken-zwart

Als je geen fan bent van hitte en het moeilijk vindt te ademen in stijgende temps, is een infrarood saunadeken misschien niet de moeite van het proberen waard. En voor alle anderen? Als je het goed vindt om een nieuw snufje dat door minimaal onderzoek wordt ondersteund een kans te geven, ga dan gewoon voorzichtig te werk, en zorg ervoor dat je de gebruiksaanwijzing volgt van Koanna.

Laat een reactie achter