Sinds de introductie van de Fitbit in 2009 hebben sporthorloges het land stormenderhand veroverd. Tegenwoordig lijkt het erop dat iedereen een van deze gadgets om zijn pols draagt. Mensen die ze gebruiken, zijn ook echt dol op ze. Geef ze een kans en ze zullen je de oren van het hoofd praten over hoeveel stappen ze die dag hebben gezet, hoeveel ze zijn afgevallen, hoe hun hartslag in rust is verbeterd, enzovoort.

Hoewel er tal van trends voor sporthorloges zijn, die de moeite waard zijn, zijn de meeste aan de dure kant. Volgens The Sweethome variëren de beste sporthorloges van € 60 voor een bescheiden horloge tot € 220 voor een lijvig horloge gericht op hardcore atleten. Veel mannen die nog geen sporthorloge hebben zoals een garming heren model vragen zich af: zijn deze gadgets het geld echt waard?

Hoe sporthorloges werken

Sporthorloges hebben verschillende functies en sommige werken beter dan andere. Hier vind je een overzicht van wat sporthorloges allemaal kunnen, evenals de technologie erachter:

Jouw stappen tellen. Vrijwel elk sporthorloge bevat een versnellingsmeter, een apparaat dat meet hoe snel iets van snelheid of richting verandert. Met behulp van deze tool kan het sporthorloge het aantal stappen dat je zet tellen en jouw bewegingen van links naar rechts of op en neer meten.

Jouw andere bewegingen meten. Geavanceerde sporthorloges bevatten ook verschillende andere sensoren om jouw beweging te volgen. Ze kunnen bijvoorbeeld een gyroscoop gebruiken, die in elke richting rond een vaste as kan draaien, om erachter te komen of je zit, staat of ligt. Een barometer, die de atmosferische druk meet, kan jouw hoogte berekenen om te bepalen hoeveel trappen je hebt beklommen. En een kleine GPS-eenheid kan jouw locatie volgen, wat handig is voor het vastleggen van jouw route tijdens een lange hardloopsessie of een fietstocht.

Jouw vitale functies controleren. Veel sporthorloges bevatten een hartslagmeter om je hartslag, zowel tijdens het sporten als in rust, te meten. Sommige kunnen ook jouw huidtemperatuur en transpiratieniveau detecteren. Ze combineren deze data met jouw hartslag om erachter te komen hoe hard je traint.

Jouw calorieën bijhouden. Sommige sporthorloges gebruiken jouw hartslag om te schatten hoeveel calorieën je gedurende de dag hebt verbrand. Een paar sporthorloges worden ook geleverd met een app, waarmee je kunt bijhouden hoeveel calorieën je verbruikt. Op die manier kun je de verbruikte calorieën met de verbrande calorieën vergelijken om je bij het afvallen te helpen.

Jouw slaap bijhouden. Veel sporthorloges kunnen bijhouden hoe goed je slaapt. Ze detecteren de beweging terwijl je ligt om erachter te komen wanneer je wakker bent, licht slaapt of in een diepe slaap bent. Deze functie werkt echter niet zo goed. De sporthorloges beweren vaak dat je meer of minder uren hebt geslapen, dan je in werkelijkheid hebt gedaan.

Met andere apparaten Synchroniseren. Sporthorloges werken vaak met een smartphone-app. Deze apps kunnen jouw activiteit en slaap in de loop van de tijd volgen om je te helpen gezonde gewoonten te ontwikkelen. Sommige sporthorloges kunnen ook met andere apparaten worden gekoppeld, zoals bijvoorbeeld een ‘slimme’ weegschaal of een hartslagmeter.

Jouw berichten versturen. Een andere manier waarop sporthorloges met jouw telefoon werken, is je te waarschuwen als je nieuwe berichten hebt. Ze kunnen je op de hoogte houden van inkomende oproepen, sms-berichten, e-mail en zelfs posts op social media. Sommige sporthorloges sturen je ook eigen berichten. Ze kunnen bijvoorbeeld een ‘bewegingswaarschuwing’ sturen om je te laten weten wanneer je te lang stil hebt gezeten. Ze kunnen je ook lovende berichten sturen wanneer je een activiteitsdoel hebt bereikt. In veel gevallen kun jij jouw sporthorloges gebruiken om rapporten van jouw activiteit online met jouw vrienden te delen. Dit kan leiden tot een vriendschappelijke concurrentie, die je kan motiveren om harder te werken. Een paar sporthorloges kunnen zelfs gezondheidsinformatie met jouw arts delen. Het delen van jouw voortgang is een bewezen manier om jouw doelen te bereiken.

Niet alle sporthorloges hebben echter al deze functies. Over het algemeen vallen ze in twee hoofdtypen uiteen. Basis ‘sporthorloges’ houden jouw dagelijkse activiteiten bij, zoals de genomen stappen, de verbrande calorieën en perioden van activiteit en slaap. Sporthorloges met ‘training trackers’ doen dit allemaal en voegen voor hardcore atleten ook meer functies toe. Ze houden je hartslag en ademhaling bij, de kilometers die je hebt afgelegd, je snelheid en zelfs je hoogte – een leuk stukje informatie voor fietsers en skiërs. Sommigen van hen bieden zelfs muziek, die bij jouw training past.

Voordelen van sporthorloges

sporthorloge-jogger

Waarom houden mensen zo veel van hun sporthorloges? Het belangrijkste voordeel, zullen de meesten van hen je vertellen, is dat het dragen van het sporthorloge hen motiveert om actiever te zijn. Voor veel mensen is lichaamsbeweging meer lonend als ze de cijfers, die aangeven hoe goed ze het doen, zwart op wit kunnen zien. Ze raken meer opgewonden over het halen van een specifiek doel, zoals bijvoorbeeld 10.000 stappen per dag, dan over het vage doel om gezonder te leven.

Sporthorloges zijn ontworpen om dit soort denken aan te moedigen. Ze sturen berichten om je op te vrolijken wanneer je een doel hebt bereikt, waardoor je een ego-boost krijgt. Bovendien kun je die berichten met jouw vrienden delen om hen te laten weten hoe actief je bent. Voor veel mensen brengt dit hun competitieve instinct naar boven.

Onderzoeken over sporthorloges

Toch is het niet duidelijk hoe goed sporthorloges het doen om mensen actiever te maken. Onderzoeken over dit onderwerp laten gemengde resultaten zien.

Tijdens een onderzoek in 2015, gepubliceerd in het American Journal of Public Medicine (AJPM), kreeg de ene groep vrouwen met overgewicht een sporthorloge en de andere groep stappentellers. De vrouwen, die het sporthorloge gebruikten, verhoogden hun trainingsniveau met ongeveer 38 minuten per week. Dat is veel minder dan het doel van 10.000 stappen per dag waarnaar ze streefden, maar het is wel meer dan het dubbele van wat ze voorheen deden. De controlegroep verhoogde de trainingsniveaus helemaal niet.

Andere onderzoeken waren echter minder succesvol. Een metaonderzoek uit 2016 in het Journal of Medical Internet Research vond geen duidelijk bewijs dat sporthorloges kinderen of adolescenten aanmoedigen om actiever te zijn. En een onderzoek uit 2016 in de Journal of the American Medical Association (JAMA) wees uit dat zwaarlijvige mensen, die sporthorloges droegen, in twee jaar tijd eigenlijk minder gewicht verloren dan degenen die zelf hun dieet en activiteiten volgden.

Andere voordelen van sporthorloges

Sporthorloges kunnen je ook op andere manieren helpen. Je kunt ze bijvoorbeeld gebruiken voor:

Inzicht in jouw algehele gezondheid te krijgen. Als je een sporthorloges gebruikt, kun je erachter komen of je elke dag voldoende stappen zet om gezond te blijven. Je kunt het gebruiken om te bekijken of je voldoende slaapt of om jouw hartslag in rust te meten.

De voortgang naar doelen te meten. Als één van deze cijfers niet is wat je zou willen, kun je de stappen ondernemen om deze te verbeteren en het sporthorloges kunnen je helpen om te bekijken hoe de cijfers in de loop van de tijd veranderen. Dit kan je helpen om erachter te komen welke strategieën voor jouw werken en welke niet.

Effectiever te trainen. Als je probeert om af te vallen, kan een sporthorloge zoals de Garmin Instinct je laten zien wanneer jouw hartslag zich in de ideale zone bevindt om te trainen. Dit kan je helpen om het meeste uit jouw trainingen te halen. Als je een serieuze atleet bent, kan een sporthorloge jouw snelheid en de afgelegde afstand bijhouden, zodat je kunt zien hoe goed jouw trainingsregime werkt. Als je net begint, probeer dan een bewezen trainingsschema voor thuis.

Nadelen van sporthorloges

Zelfs als de voordelen van een sporthorloge onzeker zijn, zouden ze het duidelijk waard zijn als de apparaten geen keerzijde hadden. Maar helaas is dat niet waar. Deze gadgets hebben ook verschillende nadelen, waaronder:

Kosten. Een goed sporthorloge kan tussen de € 50 en € 250 kosten. Het is mogelijk om er een voor minder geld te kopen, maar de meeste goedkopere zijn niet erg goed. Hoe meer functies je wilt, hoe hoe duurder het sporthorloge wordt. Goedkope sporthorloges hebben meestal geen ingebouwde display, dus moet je jouw smartphone gebruiken om jouw resultaten te controleren. Ook voorzieningen als GPS en een hartslagmeter kosten extra. Experts van PC Magazine zeggen dat serieuze atleten waarschijnlijk minstens € 150 voor een sporthorloge moeten uitgeven die aan hun behoeften voldoet.

Onnauwkeurige resultaten. In 2015 publiceerde het International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity een meta-onderzoek naar de nauwkeurigheid van sporthorloges. Het bleek dat deze apparaten goed werk bij het bijhouden van stappen leveren, maar dat ze niet zo goed zijn in het meten van andere dingen. Ze hebben de neiging om de afstand die je hebt afgelegd te onderschatten wanneer je snel rijdt en de afstand die je hebt afgelegd, wanneer je langzaam rijdt, te overschatten. Hun metingen van het algehele activiteitenniveau zijn twijfelachtig. Ze overschatten de totale slaaptijd en hun cijfers over het aantal verbrande calorieën kunnen te hoog of te laag zijn. Dus als je op een van deze sporthorloges vertrouwt als jouw enige hulpmiddel, kun je een vertekend beeld van jouw algehele conditie krijgen.

Verlies van interesse. Veel mensen, die een sporthorloge kopen, verliezen er na een tijdje hun interesse in. Uit een marktonderzoek door Endeavour Partners bleek dat ongeveer één op de drie gebruikers het sporthorloge binnen zes maanden na aankoop niet meer draagt. En volgens Rock Health was slechts de helft van alle geregistreerde Fitbit-gebruikers nog actief vanaf het eerste kwartaal van 2015. Het feit dat veel mensen hun sporthorloge laten liggen, bewijst natuurlijk niet dat jij dat zult doen. Toch zou het verstandig zijn zijn om goed na te denken over de vraag of je het sporthorloge blijft gebruiken. Als je dat niet doet, is dat € 50 tot € 250 in de prullenbak.

Obsessie met getallen. Een laatste probleem met sporthorloges is, dat ze ertoe kunnen leiden dat je je teveel op cijfers concentreert en niet genoeg op hoe je je door de inspanning voelt. Je vertrouwt erop dat het sporthorloge je vertelt of je gezond bent of niet, in plaats van naar jouw lichaam te luisteren. Je kunt zelfs jouw motivatie verliezen als het horloge niet draagt. Als je jouw sporthorloge op een dag vergeet, kun je besluiten dat het niet de moeite waard is om actief te zijn, omdat die extra stappen niet worden geteld. Je voelt je niet langer gemotiveerd om te lopen omdat je er geen plezier in hebt. Het is gewoon iets dat je doet om jouw dagelijkse quota te halen.

Alternatieven voor sporthorloges

apple-watch

Een sporthorloge is niet het enige hulpmiddel dat je kunt gebruiken om jouw training bij te houden. Er zijn andere opties, die minder kosten en sommige, maar niet alle, kunnen ook doen wat een sporthorloge doet. Afhankelijk van wat je wilt meten, kan één van deze goedkopere tools je net zo goed of zelfs beter van dienst zijn.

Mobiele gezondheidsapps

Er zijn verschillende fitness-apps voor jouw smartphone beschikbaar, die veel van dezelfde dingen kunnen doen als sporthorloges en zelfs sommige dingen die sporthorloges niet kunnen. Deze apps kunnen bijvoorbeeld:

Jouw stappen tellen. Alle nieuwe iPhones worden geleverd met een Health-app, die jouw stappen automatisch bijhoudt als je deze niet uitschakelt. Voor Android-gebruikers doen de gratis apps Google Fit en Pedometer hetzelfde. Een onderzoek van JAMA uit 2015 wees uit dat voor het tellen van stappen fitness-apps het beter doen dan sporthorloges. Toen de onderzoekers bekeken hoe mensen op een loopband trainden en hun stappen telden, kwamen hun aantal vrij dicht bij de cijfers die door de apps waren geregistreerd. De sporthorloges hadden de neiging om een grotere afwijking te hebben – in één geval zelfs 20%.

Andere activiteiten bijhouden. Sommige apps kunnen verschillende activiteiten volgen. Google Fit en Cyclemeter voor iOS kunnen bijvoorbeeld tellen hoeveel kilometer je rent, loopt of fietst. Ze houden een logboek met statistieken bij, zoals de route die je hebt afgelegd, je snelheid en het aantal tussenstops. Met al deze data kun jij bekijken hoe jij je in de loop van de tijd verbetert.

Jouw gedrag volgen. Je kunt fitness-apps zoals My Fitness Pal (gratis voor Android of iOS) gebruiken om jouw calorie-inname, jouw gewicht en jouw dagelijkse trainingen vast te leggen. Je moet deze informatie echter met de hand invoeren en de app kan niet detecteren wanneer je een donut eet. Dit betekent dat je alleen een nauwkeurige telling met het apparaat kunt krijgen als je eerlijk bent.

Je tijdens een training coachen. Als je in een sportschool traint, kan de gratis Jefit Workout-app voor Android of iOS je helpen bij het creëren van een routine voor gewichtheffen en het bijhouden van sets, reps en het aantal liften. Als je liever thuis traint, kan de Johnson & Johnson Official 7 Minute Workout-app je door een complete training leiden, die slechts zeven minuten duurt en geen apparatuur vereist behalve een stoel. De app past de moeilijkheidsgraad van de training aan op basis van jouw fitnessniveau.

Je in beweging brengen met muziek. Muziekapps, zoals FIT Radio en Spotify, kunnen automatisch muziek selecteren, die bij het tempo van jouw training past. Deze apps zijn gratis voor iOS en Android, maar je moet wel voor extra features, zoals exclusieve playlists en geen commercials, betalen.

Een competitie opzetten. Sommige apps kunnen, net als sporthorloges, jouw competitieve kant aanboren. De gratis iOS- of Android-app Strava publiceert bijvoorbeeld route- en snelheidsdata voor iedereen die er gebruik van maakt, zodat je het tegen alle anderen in de app kunt opnemen. Je kunt met Pact, voorheen GymPact genaamd, ook echt geld op jezelf inzetten. Je belooft een bepaald aantal dagen te trainen en als je dat doel bereikt, win je geld van andere gebruikers, die hun doelen niet hebben gehaald.

Fitness-apps hebben ten opzichte van sporthorloges verschillende voordelen. Om te beginnen kosten de meeste van hen € 5 of minder en velen zijn volledig gratis. Je hoeft ook geen apart apparaat mee te nemen. Als je je telefoon toch altijd bij je hebt en je fitness-app erin hebt ingebouwd, kun je hem niet vergeten.

Deze apps kunnen echter niet alles doen wat een sporthorloge wel kan. Ze kunnen bijvoorbeeld jouw hartslag niet controleren terwijl je traint of de kwaliteit van jouw slaap meten. Je moet ook jouw telefoon meenemen om ze te gebruiken. Dit kan voor sommige sporten, zoals basketbal, lastig zijn en het is onmogelijk om ermee te zwemmen, tenzij je een duurder waterdicht apparaat hebt.

Stappentellers

Zoals hierboven vermeld, tellen de sporthorloges het beste jouw stappen, maar ze zijn niet de enige tool die dit kan. Voor € 30 of minder kun je een eenvoudige stappenteller kopen, die de stappen beter dan de meeste sporthorloges kan tellen. In het onderzoek van JAMA uit 2015 telde een stappenteller stappen nauwkeuriger dan een sporthorloge of een smartphone-app.

Hoewel stappentellers geweldig zijn voor het tellen van stappen, kunnen ze niets anders doen. Je kunt geen stappenteller gebruiken om jouw hartslag te meten, verbrande calorieën te tellen of om jouw slaap te volgen. Wat nog belangrijker is, je kunt het niet gebruiken om jouw resultaten met jouw vrienden te delen, wat veel gebruikers wel gemotiveerd houdt.

Dat kan verklaren waarom uit het onderzoek van AJPM uit 2015 bleek dat vrouwen, die stappentellers gebruikten, hun stappen per dag niet verhoogden zoals vrouwen met sporthorloges. Zelfs het JAMA-onderzoek, die ontdekte dat stappentellers zeer effectief waren, merkte op dat niet veel mensen ze gebruikten. Het artikel concludeerde dat smartphone-apps en sporthorloges, hoewel minder nauwkeurig, mensen beter zouden kunnen bewegen om meer te gaan bewegen.

Hartslagmeters

smart-watch-zwart

Een ander handig hulpmiddel om jouw conditie bij te houden, is een speciale hartslagmeter. De prijzen hiervoor variëren van € 29 tot € 200, maar je hoeft niet de hoofdprijs voor een goede te betalen. De best beoordeelde modellen met borstband kosten ongeveer € 70 en er zijn modellen met polsband die het voor slechts € 30 goed doen.

Behalve dat ze minder kosten dan een sporthorloge, zijn ze meestal ook nauwkeuriger. Testers bij Consumer Reports ontdekten dat een monitor, die aan je borst is vastgemaakt, je hartslag nauwkeuriger meet dan de polssensoren in een sporthorloge. Ze raden aan dat als je een sporthorloge wilt om je hartslag te meten, je beter af bent met een die synchroniseert met een op de borst gemonteerde hartmonitor, in plaats van een die het allemaal alleen doet.

Hoe te beslissen

Zoals je kunt zien, zijn er tal van manieren om zonder een sporthorloge te dragen jouw gezondheid bij te houden. Maar dat betekent niet dat er geen goede reden is om er een te kopen. Als een sporthorloge je echt motiveert om meer te gaan bewegen of je helpt om harder te trainen, kan dit een goede investering zijn. De vraag is echter of je voldoende voordeel krijgt, die opweegt tegen de kosten.

Vragen die je jezelf moet stellen of je een sporthorloge nodig hebt

Stel jezelf deze vragen om te beslissen of een sporthorloge geschikt voor je is:

  1. Wat wil je weten? Als je alleen jouw stappen wilt tellen, kun je dat beter met een eenvoudige stappenteller doen of met een app, die helemaal niets kost. Maar als je alle aspecten van jouw gezondheid wilt volgen – activiteit, slaap, hartslag, enzovoort – dan is een sporthorloge de enige tool, die dit allemaal kan.
  2. Hoe ga je trainen? Als jouw belangrijkste sport wandelen, hardlopen of fietsen is, kun je waarschijnlijk beter eerst een smartphone-app proberen. Bij veel sporthorloges moet je sowieso je telefoon meenemen om alle functies te gebruiken, dus je kunt net zo goed kijken of een app alleen het werk kan doen. Maar als je een sport speelt, die het moeilijk maakt om een telefoon te dragen, is een sporthorloge beter. En als zwemmen jouw belangrijkste sport is, moet je ervoor zorgen dat je dat jouw sporthorloge waterdicht is.
  3. Draag je je telefoon overal mee naartoe? Als je dat doet, kan een app een betere gok zijn dan een eenvoudig sporthorloge. Het is goedkoper en je hoeft geen extra apparaat mee te nemen. Zelfs als je de extra functies van een sporthorloge wilt, kun je toe met een goedkopere app die met jouw telefoon wordt gekoppeld om jou de resultaten te geven. Maar als je niet de hele tijd een telefoon bij je hebt, moet je meer betalen voor een hoogwaardig sporthorloge met een eigen display.
  4. Hoeveel kun je uitgeven? Het heeft niet veel zin om een sporthorloge te kopen als je je geen goede kunt veroorloven. Dus als je niet minimaal € 60 over hebt, ga dan voor een fitness-app. Het geeft je het meeste waar voor je geld.
  5. Wat drijft je? Dit is de grote vraag. Als je competitief bent, zullen de sociale functies van een sporthorloge je enorm helpen. Als je ziet hoe het met je vrienden gaat en ze probeert te overtreffen, zou je kunnen inspireren om meer te bewegen als niets anders dat doet. Maar als alles wat je nodig hebt om je te inspireren een doel is om naartoe te werken, dan is een app net zo goed om jouw voortgang bij te houden.

Probeer het sporthorloge uit voordat je koopt

sporthorloge-zwart

Als je denkt dat een sporthorloge nuttig klinkt, maar je weet gewoon niet zeker of je waar voor je geld krijgt, dan is er een manier om het te proberen voordat je de knoop doorhakt.

Om een idee te krijgen zou je eerst een app kunnen proberen. Dat geeft je een goedkope manier om enkele van de functies van een sporthorloge uit te proberen en te bekijken hoe leuk je ze vindt.

Als je merkt dat deze functies je helemaal niet helpen, weet je dat het geen zin heeft om geld te verspillen aan een volwaardig sporthorloge. Als je het leuk vindt, maar niet je telefoon overal mee naartoe wilt nemen, kun je een sporthorloge kopen in de wetenschap dat je waar voor je geld krijgt. En als de app goed voor je werkt, kun je er gewoon mee doorgaan en wat geld besparen.

Tot slot

Waar het echt om gaat, is of een sporthorloge jouw gezondheid zal verbeteren. Ga je meer sporten als je het draagt? Eet je ‘s avonds beter of slaap je beter? Als een sporthorloge je kan motiveren om deze positieve veranderingen aan te brengen, terwijl geen enkele andere tool dat kan, is dat een goede koop.

Laat een reactie achter